بهداشت روانسبک زندگی

تأثیر شبکه‌های مجازی بر مغز

رابطه لایک‌ها با مرکز پاداش مغز

تأثیر شبکه‌های مجازی بر مغز

در مطالعه اخیر، محققان مرکز مطالعات مغز دانشگاه یو سی آل ای با استفاده از یک اسکنر به عکس‌برداری از مغزهای ۳۲ نوجوانی که از شبکه‌های مجازی استفاده می‌کردند، پرداختند تا به این ترتیب تأثیر شبکه‌های مجازی بر مغز را مطالعه کنند.

تیم تحقیقاتی متوجه شد که نوجوانانی که از این نوع برنامه‌ها (شبکه‌های مجازی) استفاده کرده‌اند، قسمت‌های مشخص مغزشان به ویژه مرکز پاداش مغز توسط تعداد «لایک»ها فعال شده است.

تیم تحقیقاتی دریافتند هنگامی‌که نوجوانان متوجه می‌شوند که عکس‌هایشان تعداد لایک‌های بیشتری دریافت کرده است، فعالیت عمیقی در قسمت پاداش مغزشان به نحو قابل توجهی دیده می‌شود.

همچنین بیش از ۱۴۰ عکس به نوجوانان نشان داده شده که بر این باور بودند که تعداد لایک‌های دریافتی (درباره عکس‌ها) از دوستانشان است اما در حقیقت این کار به گروه تحقیقاتی واگذار شده بود.

در آخر اسکنرها نشان دادند که (ان ای سی) یکی از قسمت‌های پاداش مغز به طور مشخصی فعال شد وقتی‌که نوجوانان تعداد فراوانی لایک از عکس‌هایشان مشاهده کردند که سبب ترغیب آن‌ها برای استفاده بیشتر از شبکه‌های مجازی می‌شود.

نظرات خود را با مخاطبان بهداشت روان در میان بگذارید و سؤالات خود را از متخصصین ما بپرسید.

منبع

نام مقاله: تأثیر شبکه‌های مجازی بر مغز

منبع : خبرگزاری CNN
مترجم : امیرحسین حسینی‌پور

 

پی‌نوشت

سیستم پاداش مغز چیست؟

در دهه ۱۹۵۰ جیمز اولدز (James Olds) و پیتر میلنر (Peter Milner) طی آزمایشی الکترودهایی را در مغز چند موش جایگذاری کردند. همچنین در قفس موش‌ها اهرمی قرار داده شد و درصورتی‌که موش‌ها اهرم را فشار می‌دادند، از طریق الکترودها تحریکی الکتریکی دریافت می‌کردند. اولدز و میلنر با تغییر دادن مکان الکترود در سر موش‌ها، به این نتیجه رسیدند که هنگامی‌که الکترود را در مکان‌های مشخصی از مغز موش‌ها قرار می‌دهند، موش‌ها تمایل دارند تا به دفعات بسیار اهرم را فشار دهند. یکی از مهم‌ترین این مکان‌های مغزی، ناحیه‌ی سپتال بود که در زیر جسم پینه‌ای قرار دارد. به عنوان مثال هنگامی‌که الکترود بر روی سپتال قرار گرفت یکی از موش‌ها در مدت ۱۲ ساعت ۷۵۰۰ بار اهرم را فشار داد تا ناحیه‌ی سپتال خود را تحریک کند.

اهمیت تحقیق اولدز و میلنر از آن جهت بود که به نظر می‌رسد آن‌ها موفق به یافتن ساختارهای مغزی دخیل در تجربه لذت و پاداش شده‌اند، چرا که اگر موش‌ها بارها و بارها اهرم را فشار می‌دهند تا این مناطق را تحریک کنند، احتمالاً از این تجربه لذت می‌برند.

منبع: http://consonant.blog.ir

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن

پژوهش