روان پویشی و روانکاویروانشناسی شخصیتسبک زندگیمکاتب روانشناسی

هویت از نگاه جیمز مارسیا

دسته‌بندی انواع هویت از نگاه جیمز مارسیا

هویت از نگاه جیمز مارسیا

اریکسون که دوره نوجوانی را دوره هویت‌یابی می‌دانست معتقد بود برای نوجوانان طبیعی است که هویت‌های مختلف را امتحان کند تا هویت محکمی را در نهایت برای خود انتخاب کند

جیمز مارسیا (1996؛ به نقل از پیری و شهر آرای، ۱۳۸۴) که نگره اریکسون را درباره شکل‌گیری هویت با استفاده از متغیرهای زیربنایی مکاشفه (ژرف‌نگری آگاهانه درباره هدف‌های جایگزین نقش‌ها و ارزش‌ها) و پایبندی (توافق در سرمایه‌گذاری فرد در کار یا عقیده) عملیاتی کرد.. با در نظر گرفتن بودونبود هر یک از این دو بعد (مکاشفه و تعهد)، مارسیا چهار وضعیت هویت را جداسازی کرده است.

الف) هویت سردرگم: در این وضعیت نوجوان سرگردان است و به عقاید، اصول، یا دیگران پایبند نیست و محدود به بازبینی خود است.

ب) هویت زودرس: نشانه وضعیت زودرسی هویت پرهیز از گزینش خودمختار است. این گروه بدون تجربه بحران نوجوانی، به اهدافی ویژه پایبند شده و در چهارچوب برنامه‌هایی که دیگران، به‌ویژه والدینشان، از پیش برای آن‌ها چیده‌اند، آن اهداف را پذیرفته‌اند.

ج) هویت دیررس: در وضعیت دیررسی هویت، افراد هنوز پایبندهای مهمی ندارند تلاش فعال آن‌ها برای پدید آوردن پایبندی و تلاش برای هم آهنگی میان منابع گوناگون است.

د) هویت کام یاب: در وضعیت هویت به‌دست‌آمده (هویت کام یاب)، شخص اندک‌اندک اندیشه‌های خود را یکپارچه می‌سازد و خویشتنی نو می‌آفریند. فرد به‌گونه‌ای جدی گزینه‌های متعددی را در نظر می‌گیرد و با توجه به شرایط خود تصمیم‌گیری می‌کند و نسبتاً خودمختار است.

الگوی وضعیت‌های هویت مارسیا، اساساً روی وضعیت یا پایگاه یا نتیجه‌ی فرایند شکل‌گیری هویت است، بدین معنا که هویت را اساساً در شرایط پایدار ماندن نتایج جست‌وجو و ویژگی‌های ثابت و روشن توصیف می‌کند (کاته و لوین، ۱۹۹۸؛ فان هاف، ۱۹۹۹؛ نقل از سونز، دوریز و گوسنتر [10]، ۲۰۰۳).

منبع

همیاری

پایان‌نامه رابطه‌ی اعتیاد به اینترنت با سبک‌های هویت در دانشجویان دانشگاه پیام نور ابرکوه، طیبه حیدری

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن

پژوهش