بهداشت روانسبک زندگی

روز جهانی بدون بچه چیست؟

روز جهانی بچه نداشتن یا international child free day

روز جهانی بدون بچه یا بچه نداشتن

روز جهانی “بدون بچه” هرساله یک اوت برگزار می شود. این روز در سال ۱۹۷۳ توسط سازمان و اتحاد ملی در ایالات متحده ی امریکا برای زوج هایی که به طور اختیاری نمی خواستند بچه دار شوند، برگزار شد.

این روز برای زوج هایی که به طور اختیاری تصمیم گرفتند که بچه دار نشوند برگزار می شود و این انتخاب را آن ها قبول کرده اند.

همچنین این روز جهانی بر زوج هایی تاکید دارد که به خاطر بچه دار نشدن اختیاری، مورد انتقاد، سرزنش و تمسخر قرار گرفته اند.

بعضی از زوج ها با تصمیم خود می خواهند بچه دار نشوند و این مسئله نباید به عنوان یک ضعف و ناتوانی برای آن ها شمرده شود.

نظرات خود را برای مجله بهداشت روان ارسال کنید

منبع: internationalchildfreeday

مترجم: امیر حسین حسینی پور

توضیحات بیشتر درباره روز جهانی بچه نداشتن

دهم مرداد/اول آگوست، در روز جهانی بچه نداشتن، معمولا یک زن و یک مرد به خاطر تلاش آگاهانه شان برای گسترش فرهنگِ بچه نداشتن، مورد تقدیر قرار می گیرند.

برندگان امسال ِ «روز بدون بچه» یک خانم روانشناس انگلیسی و یک زوج امریکایی بدون بچه هستند.

شاید بچه نداشتن به حساب خودخواهی بشر گذاشته شود اما طرفداران این شیوه زندگی برعکس تصور عمومی معتقدند آنها دارند بچه نداشتن نوعی از خودگذشتگی است. چون غریزه بچه دار شدن، در ذات خود، یکی از خودخواه ترین رفتارهای بشری  است.

این « حرکت اجتماعی» می خواهد نشان دهند که سبک زندگی بدون بچه، شیوه مناسبی از زندگی می تواند باشد.

برنامه امسال این موسسه بین المللی به مزایای روحی و روانی افرادی که بچه ندارند می پردازد نظیر اینکه:

۱- همه انتخاب ها و تصمیمات انسانِ بدون بچه بر اساس ضرورت ها و موقعیت خودش خواهد بود نه دیگران. در این شیوه زندگی، بسیاری از رقابت ها، حرص و طمع و نگرانی ها، به شکل محسوسی کاهش می دهد.

۲- آدم ها  از توقع قدرتمندی که جامعه و فرهنگ بر آنها تحمیل می کند فاصله می گیرند و از همه مهمتر روابط شان را بر اساس  نیازها و خواسته های خودشان تعیین می کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۷ نظرها

  1. بچه نداشتن برای زنانی که از مادر شدن خود گذشتن و حتی مردانی که طعم پدر بودن را نمی خواهند بچشند واقعا از خودگذشتگی میباشد و زندگی بدون بچه ضعف نیست قدرت است من با افتخار میگویم هرگز نخواسته ام کودکی را اسیر خودخواهی خود کنم و امروز با گذشت ۲۰سال پشیمان نیستم و نخواهم بود

    1. منم با افتخار میگم که نخواستم به خاطر خودخواهی خودم که مثلا مادر باشم طفلی به این دنیا بیارم که خودم تجربه خوبی ازش ندارم و فراری هستم ازشر

  2. خیلی جالب و تحسین برانگیزه به رسمیت شناختن چنین روزی. یکی از دلایلی که عده ای از متفکرین سنت گرا با بچه دار شدن مخالف هستند این هست که معتقدند جامعه ی مدرن قابلیت تولید یک انسان طبیعی را هم ندارد، تا چه رسد به انسانی متعالی.

  3. کاش متوجه باشند، قرار نیست همه بچه دوس داشته باشند، یا همه با بچه احساس خوشبختی کنند، من نیز پس از گذشت ۷ سال از زندگی مشترک به شدت از بچه هراس دارم و دوس ندارم

  4. بچه دار نشدن به مراتب سخت تر از بچه دار شدنه. وقتی تمام الگو های اجتماعی اطراف ما، تمام دوستان و اقوام ما مسیر ازدواج و بچه دار شدن رو طی کردن. ایستادن مقابل این الگوی اجتماعی شجاعت، از خود گذشتگی و تعالی فکری لازم داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش