دسته‌بندی نشده

مهارت‌های ارتباطی زندگی زناشویی

به قلم خاطره بهرامی پور

پیامد رابطه زناشویی موفق

رابطه زناشویی مناسب باعث می‌شود تا پیوندهای عاطفی شما و همسرتان قوی‌تر شود و زندگی آرام و شادتری داشته باشید اگر در یک رابطه سالم و مناسب باشید پشت سرگذاشتن مشکلات برایتان راحت‌تر است و استرس کمتر، انعطاف‌پذیری بیشتر، خواب بهتر، رشد اجتماعی بیشتر و افزایش طول عمر از مزایای یک رابطه زناشویی مناسب است. در این مقاله دربارۀ مهارت‌های ارتباطی زندگی زناشویی بیشتر خواهیم دانست.

گام‌هایی برای داشتن یک رابطه زناشویی مناسب

برای داشتن رابطه مناسب عوامل زیادی تاثیرگذارند از جمله داشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب است که در این زمینه به این دو نکته میپردازیم:ارتباطات کلامی و غیر کلامی.

گام اول:تقویت ارتباطات کلامی

۱-ارتباطات کلامی

مبادله اطلاعات بین دو و یا چند نفر بصورت شفاهی یا کتبی است.

انواع مهارتهای ارتباطات کلامی:

۱-۱:گفتگوی متقابل: نوبتی حرف زدن

در گفتگو همسران باید به هم فرصت دهند تا هر دو نظراتشان را در مورد مسائل گوناگون بیان کنند همانطور که شما دوست دارید همسرتان با دقت به حرفهای شما گوش دهد پس باید به او هم اجازه دهید صحبت کند. به علاوه اگر یکی از همسران بیشترِ تصمیم‌گیری‌ها را به تنهایی انجام دهد به تدریج این رابطه دچار مشکلاتی خواهد شد. بنابراین در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنید تا مشورت کردن مانند یک قانون در خانه شما اجرا شود.

۲-۱:بیان خواسته‌ها بصورت واضح

اگر در گفتگو با همسرتان بخوبی متوجه منظور او نشده‌اید از او بخواهید که موضوع را واضح برایتان بیان کند و بیشتر توضیح دهد این مسئله بویژه وقتی که همسرتان هیجان زده و ناراحت است بسیار اهمیت دارد اگر با هم ارتباط صادقانه و صمیمی نداشته باشید به مرور از هم دور تر می‌شوید.

۳-۱:گفتگوی مثبت

این مهارت در برقراری ارتباط بسیار کارآمد است. در گفتگوی مثبت هنگام صحبت با همسرتان با لحن تشویق‌آمیز و بدون هیچگونه سرزنش و قضاوتی به او گوش دهید و هرگز از جملاتی مثل (تو همیشه….)یا (تو هرگز….)استفاده نکنید و جملاتتان را با من شروع کنید “من نگرانم…”:”من احساس میکنم…”.وقتی احساس خودرا راجع‌به آن موضوع به صورت مثبت بیان می‌کنید همسرتان کمتر حالت تدافعی می‌گیرد و بیشتر به حرف شما توجه می‌کند.

۴-۱:گوش دادن فعال

گوش دادن با شنیدن فرق دارد در اصل شنیدن غیر ارادی و گوش دادن فعال ارادی می باشد.

گوش دادن چیزی فراتر از شنیدن است، ما باید در ارتباطات‌مان مهارت گوش داده فعال داشته باشیم تا به درک و برداشت درستی از آن مطلب برسیم. بسیاری از اختلافات و سوتفاهم ها ناشی از برداشت اشتباه و درک نادرست افراد از صحبت هایشان با یکدیگر است. نکته اینجاست که این مهارت مانند سایر مهارت‌ها آموختنی و یادگرفتی است، هنگام ارتباط گرفتن و گوش دادن نباید پیش‌گویی و قضاوت عجولانه داشته باشیم و نباید همزمان درباره چند موضوع مختلف با یکدیگرصحبت کنیم.ما باید فارغ از شنیده های قبلی به سخنان طرف مقابل گوش دهیم تا با نگاهی تازه به تحلیل موضوع مورد بحث بپردازیم.

۵-۱:مهارت نوشتن

اگر در برخی موارد نمی‌توانید به همسرتان بگویید پس برایش نامه‌ای بنویسید و حرف دل خود را بیان کنید. با نامه نوشتن می‌توانید افکار خود را منظم و سازمان یافته کنید و نگران خجالت زدگی هم نباشید. نامه را مختصر و واضح بنویسید، از همسرتان تعریف و تمجید و سپاسگزاری کنید و برای بیان نظرات خود از جملاتی مثل: من احساس میکنم….من دوست دارم…….من نیاز دارم …. استفاده کنید.

 

۶-۱:سوالات معجزه‌گر

از طریق این سوالات با آرزوها و خواسته های همسرتان بیشتر آشنا می‌شوید و همدیگر را نیز بهتر می‌شناسید.وقتی از همسرتان میپرسید:اگر قرار باشد شب بخوابی و صبح معجزه ای برایت اتفاق بیفتد چه آرزویی داری؟

شاید جواب‌های او خیلی رویایی و تخیلی بنظر آید اما به این ترتیب می توانید از رویاها و آرزوهای او مطلع شوید. اگر پیامهای کلامی و غیر کلامی با هم متناسب باشند حس اعتماد و آرامش حین صحبت کردن افزایش پیدا می‌کند اما اگر باهم متناسب نباشند فضای بی‌اعتمادی وتنش‌زا بین همسران ایجاد می‌شود.

۲: مهارت‌های ارتباطی غیرکلامی

بطور کلی پیام‌های غیرکلامی مانند ابزاری برای تقویت ارتباطات کلامی به کار می روند و در انتقال بهتر نظرات و عقاید بسیار مهم هستند. وقتی با همسرتان درمورد موضوعی صحبت می‌کنید و او سرش را به علامت تایید تکان می‌دهد یعنی هر دوی شما در این موضوع هم عقیده هستید اما وقتی به طور کلامی با شما موافقت می‌کند اما چهره‌اش ناراحت و اخم‌هایش در هم باشد متوجه می‌شوید که واقعا با شما موافق نیست.

انواع مهارت‌های ارتباطی غیرکلامی

۱-۲:تماس چشمی

ارتباط و تماس چشمی(چشم تو چشم شدن) نوعی برخورد بین نگاه‌های دو فرد مختلف است. درهنگامی که با همسر خود صحبت می‌کنید اگر او با چشمانش شمارا همراهی کند متوجه می‌شوید که او به حرف‌های شما توجه دارد؛ اما تماس چشمی به تنهایی کامل نیست این تماس اگر بدون تغییر حالت و مستقیم باشد ممکن است همسرتان با خودش فکر کند او توجهش فقط به صورت من است و به حرفهای من توجهی ندارد.

۲-۲: لمس کردن

لمس کردن(بوسیدن نوازش در آغوش کشیدن) محبت آمیز نه تنها دلبستگی در زوج‌ها را افزایش می‌دهد بلکه در روابط بلندمدت می‌تواند به سلامت جسمانی نیز کمک کند بعنوان مثال شما وقتی در مکانی هستید که فضا برای همسرتان متشنج است با گرفتن دست های همسرتان پیام تو تنها نیستی من در کنارت هستم را به او منتقل میکنید.

۳-۲: حالات چهره

هنگامی که همسر شما در حال صحبت کردن است شما می‌توانید جهت تایید صحبت‌هایش و نشان دادن اشتیاق و علاقه خود به همراهی با او از لبخند زدن و تکان دادن سر استفاده کنید.

اگر پیامهای کلامی و غیر کلامی باهم متناسب باشند حس آرامش و اعتماد حین صحبت کردن افزایش پیدا میکند.

ایجاد ارتباط مناسب به وقت و انرژی زیادی نیاز دارد.گاهی همسران از این که باید وقت زیادی برای شناخت و بهبود رابطه خود صرف کنند شاکی هستند اما یادتان باشد ایجاد روابط عاطفی مطلوب به عشق،  قدردانی و احترام نیاز دارد تا هرچه بیشتر همدیگر را بشناسید و رابطه صمیمانه و بهتری داشته باشید. شما قرار است در شادی، غم، موفقیت، شکست و همه لحظات زندگی کنار هم باشید و از هم حمایت کنید.

روابط مستحکم همسران می‌تواند بسیاری از دشواری‌ها را آسان کند. این تغییرات یک دفعه اتفاق نمیافتند و نیاز است هر دوی شما برای چنین رابطه ای تلاش کنید.

 

مقاله: مهارت‌های ارتباطی زندگی زناشویی

نویسنده: خاطره بهرامی پور

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش