رپرتاژ آگهیمعرفی کتاب

معرفی کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه

درمان بیماری پورنوگرافی

پورنوگرافی لذت ممنوعه

مقدمه

پورنوگرافی از جمله مشکلات دنیای معاصر است. رشد روز افزون علم زمانی که همراه با رشد و تکامل ارزش‌های اخلاقی همراه نباشد، می‌تواند نیروی علم را به نیرویی مخرب تبدیل کند. رشد و پیشرفت تکنولوژی سبب گشته است تا بشر از تکنولوژی به‌صورت خودخواهانه در جهت غرایز خود بهره بجوید؛ فارغ از آنکه چه آسیبی به دیگران، محیط زیست و خود می‌زند. فرهنگ مصرف‌گرایی سبب شده است تا بشر بدون توجه به نتایج آن همه چیز را از آن خود بداند و تنها برای خود حق زندگی و حیات قائل باشد.

فرهنگ پورنوگرافی نیز از این امر مستثنی نمی‌باشد. فرهنگی که لذت هرچه بیشتر را مایه خوشبختی و سعادت می‌داند، مسلما پورنوگرافی را امری مذموم و بد نمی‌شمارد. در این مجال کوتاه سعی کرده‌ایم به درمان بیماری پورنوگرافی بپردازیم. اثبات آسیب‌زا بودن پورنوگرافی را می‌توانید در کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه نوشته دکتر کامیار سنایی مطالعه کنید. این کتاب تلاش دارد فارغ از هرگونه پیشداوری بر اساس آخرین تحقیقات علمی به اثرات پورنوگرافی بر مغز، روابط زناشویی و کودکان و نوجوانان بپردازد.

درمان بیماری پورنوگرافی

راه‌های درمان بیماری پورنوگرافی عبارتند از:

  1. دسترسی به پورنوگرافی را محدود کنید.

هرقدر هم اراده و انگیزه شما برای تماشا نکردن پورنوگرافی در حال حاضر بالا باشد، ولکن شما باید خودتان را برای شرایطی که روحیه و انگیزه بالایی ندارید آماده کنید. شما همیشه در شرایط ایده‌آل روانی به‌سر نمی‌برید و قدرت اراده شما همیشه در بالاترین نقطه خود نمی‌باشد. اضطراب، تنهایی، غم، بی‌حوصلگی و بیکاری و … می‌تواند قدرت اراده شما را کاهش بدهد. بنابراین باید آنقدر دسترسی به پورنوگرافی را برای خود سخت کنید که تماشای پورنوگرافی تلاش و مدت زمان زیادی بطلبد. در این صورت حتی در صورت اقدام برای تماشای پورنوگرافی احتمال زیادی وجود دارد که تا دسترسی به آن تصمیم شما عوض شود.

در روزهای اول ترک پورنوگرافی بهتر است برای مدتی اینترنت گوشی و لپتاپ خود را قطع کنید. پس از گذشت مدتی، از فیلتر برای سایت‌های پورنوگرافی استفاده کنید. بلاکرها را فعال کنید. به هیچ وجه وارد سایت‌هایی که پاپ آپ می‌گذارند و یا تبلیغات تحریک‌کننده دارند نشوید. در صورتی که تبلیغات پورنوگرافی به ایمیل شما می‌آید، آدرس ایمیلتان را تغییر بدهید.

  1. شرطیزدایی کنید.

برای درمان بیماری پورنوگرافی باید مغز خود را شرطی‌زدایی کنید. برای این کار باید مثلاً از مکان‌هایی که پورنوگرافی تماشا می‌کردید، برای مدتی اهتراز کنید. اگر هر زمان تنها می‌شدید پورنوگرافی تماشا می‌کردید، برای مدتی تنها در خانه نمانید. مغز شما احتمالا با موارد زیر شرطی شده است:

تنهایی، موبایل، خستگی، بیکاری، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، یوتیوب، الکل، خشم، غم، خودارضایی و … بهتر است برای مدتی از این موارد اهتراز کنید. در زمینه خشم، غم، خستگی و تنهایی باید از قبل استراتژی داشته باشید. به‌طور مثال، پیش از بروز غم باید بدانید که در صورت مواجه شدن با غم یا تنهایی قرار است چه کاری انجام بدهید. با دوست خود تماس بگیرید و با او وقت بگذرانید و یا به پیاده‌روی یا ورزش بپردازید.

اجازه ندهید بر برابر موارد بالا غافلگیر بشوید. غافلگیری باعث می‌شود پاسخ همیشگی که تماشای پورنوگرافی است را بدهید. از قبل برای هر کدام از این موارد برنامه داشته باشید.

  1. استفاده از نیروی گروه

برای درمان بیماری پورنوگرافی می‌توانید از نیروی گروه استفاده کنید. به گروه‌های واقعی یا مجازی ترک پورنوگرافی ملحق بشوید. افراد در این گروه‌ها تجربیات ترک پورنوگرافی را با یکدیگر در میان می‌گذارند. شما می‌توانید از راهکارهای افرادی که چند قدم جلوتر از شما هستند بهره ببرید. همچنین می‌توانید زمان‌های سخت دوران ترک بیماری پورنوگرافی را با دوستان خود در این گروه‌ها شریک شوید.

  1. ورزش

از جمله راه‌های بسیار موثر درمان بیماری پورنوگرافی ورزش کردن است. ۴۵ دقیقه و ۵ روز در طول هفته انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا به درمان اضطراب، غم و احساسات بد کمک می‌کند. همانگونه که گفتیم احساس اضطراب، غم، تنهایی و کسالت عامل قوی در شروع تماشای پورنوگرافی است.

  1. انجام فعالیت‌های مفید

برای دوران درمان بیماری پورنوگرافی فعالیت‌های مفید و جذابی بیابید. وقتی فعالیتی را از زندگی خود حذف می‌کنید، بهتر آن است که فعالیت‌های مفیدی را جایگزین کنید. با خود فکر کنید به چه فعالیت‌هایی علاقه دارید. خود را نسبت به انجام این فعالیت‌ها متعد کنید. برای تمام اوقات خود در طی روز، از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید. بیکاری و کسالت ناشی از آن از جمله مواردی است که به‌سرعت شما را به‌سمت پورنوگرافی می‌کشاند.

  1. گسترش روابط اجتماعی

از جمله موارد دیگری که به درمان بیماری پورنوگرافی کمک می‌کند آن است که زمان بیشتری را با دوستان و بستگان خود وقت بگذرانید. در دورانی که فرد اعتیاد به پورنوگرافی دارد بسیار منزوی می‌شود و کنج عزلت اختیار می‌کند و هر زمان احساس تنهایی، غم، اضطراب و یأس می‌کند به پورنوگرافی پناه می‌برد. در دوران درمان بیماری پورنوگرافی، فرد با گسترش روابط اجتماعی خود سعی می‌کند تا احساسات خود را به دوستان و بستگان خویش ابراز کند. وقت گذاشتن با دوستان و آشنایان به فرد در بلندمدت احساس آرامش و اطمینان می‌دهد. مسلما در روزهای ابتدای ترک پورنوگرافی فرد حوصله دیگران را ندارد، زیرا مغز او به تنهایی و انزوا عادت کرده است و احساسات خود را با تماشای پورنوگرافی تسکین می‌بخشیده است. ولکن با گذشت زمان و با تمرین فرد احساسات بهتری از ملاقات دوستان و آشنایان پیدا می‌کند.

  1. تفکر به سرنوشت دیگران

از جمله مواردی که به فرد انگیزه مضاعف در جهت درمان بیماری پورنوگرافی می‌دهد، احساس مسئولیت در برابر سرنوشت دیگران است. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد افرادی که در صنعت پورنوگرافی فعالیت دارند اکثرا مورد سوءاستفاده جنسی هستند و به‌عنوان برده‌های جنسی از آنها بهره‌برداری می‌شود. آنها برخلاف آنچه در فیلم‌های پورنوگرافی نمیاش داده می شود، به رضایت خویش و بر اساس لذت، به این کار وارد نشده‌اند. طبق آمار اف‌بی‌آی هر ماه ۳۰۰ کودک برای بهره‌برداری جنسی قاچاق می‌شود. در طول تنها یک‌سال ۱۰۰ هزار کودک تنها به آمریکا قاچاق می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به «سایت روانشناسی دکتر کامیار سنایی» مراجعه کنید.

 

کتاب: پورنوگرافی لذت ممنوعه

نویسنده: دکتر کامیار سنایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن

پژوهش