معرفی کتاب

معرفی کتاب گیتی از هیچ لارنس کراوس

درباره نحوه پیدایش جهان هستی

کتاب گیتی از هیچ

گیتی از کجا پیدا شد؟
پیش از آن چه بود؟
آینده چه پیش خواهد آورد؟
و سرانجام چرا به جای هیچ، چیزی هست؟

لارنس کراوس فیزیکدان آمریکایی، در کتاب گیتی از هیچ دست به تشریح پیشرفت‌های علمی انقلابی نوینی می‌زند که اساسی‌ترین پرسش‌های فلسفی را به سوی خود جلب می‌کند. به عنوان یکی از چند دانشمند برجسته‌ای که در عرصه ترویج و عمومی‌سازی علم فعالیت می‌کند، کراوس نشان می‌دهد که علم مدرن دارد به پاسخ این پرسش نزدیک می‌شود که چرا به جای هیچ‌چیزی هست، آن هم با نتایجی شگفت‌انگیز و افسون کننده. مشاهداتی تجربی که به گونه‌ای وصف‌ناپذیر زیبایند و نظریه‌هایی نوین که آدم را مبهوت می‌کند، با زبانی ساده در گیتی از هیچ بیان شده‌اند؛ و به ما نشان می‌دهند که نه تنها چیزی می‌تواند از هیچ سر برآورد، که همواره چیزی از هیچ سر بر خواهد آورد.

در نوشتن این کتاب، کراوس از سخنرانی پربازدیدش، درباره پیامدهای انبساط جهان، که برای بنیاد RDF در سال ۲۰۰۹ انجام داده بود، استفاده کرده است. دیدن این سخنرانی پیش از مطالعه کتاب بسیار راهگشا خواهد بود. این سخنرانی در شبکه یوتیوب با عنوان جهانی از هیچ و با زیرنویس فارسی منتشر شده است.

«در سالیان اخیر ردیفی از دیدگاه‌های درخشان و کشفیات خیره‌کننده جهان را تکان داده‌اند، و لارنس کراوس در قلب آن‌ها حضور داشته است. با بهره‌گیری از خصلت خلاقانه‌اش، و با استفاده از ابزارهای زیرکانه‌ی بسیار، او این داستان شگرف را به گونه‌ای خیره‌کننده آسان کرده است. فراز آن، پاسخ علمی قاطعی است به این پرسش هستی‌شناسانه‌ی بزرگ: چرا به جای هیچ، چیزی هست؟» فرنک ویلچک، برنده‌ی جایزه نوبل و نویسنده‌ی کتاب سبُکی بودن

اگر این کتاب را خوانده‌اید تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید و اگر درباره آن سوالی دارید آن را برای بهداشت روان ارسال کنید، تا به شما پاسخ داده شود.

منبع

تایم

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش