سبک زندگیمتفکران بزرگ

کتاب منشأ گونه‌ها یا انواع داروین

وقتی نظریه تکامل یا فرگشت علوم را انقلابی می‌کند

داروین

داروین در سال ۱۸۰۹ در انگلستان متولد شد. حاصلِ ۷۳ سال زندگی پر بار او انقلابی عظیم نه تنها در دانشِ تکامل بلکه در کلیه‌ی بینش‌های بشری است. طوفانی  که با انتشار کتاب « منشأ گونه‌ها »  (on the origin of species) برانگیخت هنوز پس از سالیانِ دراز فروکش نکرده است. خودِ او به عظمتِ کارش آگاهی داشت به همین در سپتامبر ۱۸۷۱ خطاب به دوست و هم‌رزمش چنین نوشت.«هاکسلی عزیزم نبرد بسیار طولانی است حتی پس از مرگِ من و تو نیز سالیان دراز ادامه خواهد یافت». داروین در این کتاب نظرات جدیدی درباره‌ی تکامل، پیدایش و انقراضِ انواع موجودات بیان کرد که در زمان خود جنجال‌های فراوانی را به وجود آورد.

نظریه تکامل

او برای اولین بار تئوری خود را در ژوئیه سال ۱۸۵۸ علنی کرد و یک سال بعد کتاب « منشأ گونه‌ها » در لندن منتشر شد. ۱۲۰۰ نسخه چاپ اول در همان روز نخست انتشار به فروش رفت! در پی انتشار این اثر. کشیشان مسیحی واکنش شدیدی نسبت به آن نشان دادند و آن را ضد انجیل خواندند زیرا آنها معتقد بودند که طبق کتاب مقدس، گونه‌های گیاهان و جانوران ثابت و تغییرناپذیرند.

کتاب منشا گونه‌ها در دوازده فصل گردآوری شده است.

چهار فصل ابتدایی درباره اساس تئوری داروین است. چهار فصل بعدی به بررسی انتقاداتی می‌پردازد که داروین پیش‌بینی کرده ممکن است به تئوری‌اش وارد شود. سه فصل بعدی مربوط به شواهد زمین‌شناسی و پراکندگی گیاهان و جانوران و رده‌بندی و شکل‌شناسی آن‌هاست.
و در فصل آخر تمام آنچه در کتاب منشا گونه‌ها آمده به صورت خلاصه بازگو شده است.

اصول تکاملی داروین

  • اصل علیت: در دنیای جانداران هیچ چیز بدون علت نیست.
  • اصل حرکت: دنیای جانداران پیوسته در حال دگرگونی است.
  • اصل تبدیل تغییرات: تراکم کمی تغییرات می‌شود تغییرات کیفی.
  • اصل بقای ماده و انرژی: ماده جانداران بخشی از ماده عالم
  • اصل اضداد: هر چیزی از دنیای جانداران ضدی دارد که به آن هویت می‌بخشد. تضاد علت حرکت و موجد تضادهای جدید است.
  • اصل ترکیب: اضداد دنیای جانداران نهایتاً ادغام شده و ترکیب جدیدی درست می‌شود که خود ضدی دارد.
  • اصل نفی در نفی: هر سیستم ارگانیک (فرد و…) یک واقعیت عینی است که در طول زمان در کشاکش منتفی خواهد شد و جایش را عینیت تازه‌ای می‌گیرد. حاصل نفی در نفی سیر تکامل است…

داروین در کتاب منشا گونه‌ها مطرح می‌کند که بررسی «انتخاب مصنوعی» بهترین مویدِ اصلِ «انتخابِ طبیعی» است. به صورتی که پرورش‌دهندگانِ نباتات و حیوانات گونه‌ای را که حائزِ صفتی مورد نظر است را از بین دیگر گونه‌ها انتخاب می‌کنند. آن‌ها را جداگانه نسل به نسل وادار به جفت‌گیری می‌کنند.

سرانجام انواع متفاوتی از نوع قبلی را به وجود می‌آید. به عنوان مثال انواع سگ‌ها (خانگی، شکاری، گله و…) که این همه از هم متفاوت هستند همگی از گرگ نتیجه شده‌اند.

داروین این‌گونه استدلال می‌کند که در طبیعت جای پرورش‌دهنده به تنازع بقا داده شده است. از میان همه‌ی انواع موجودات زنده عده‌ی زیادی محکوم به نابودی هستند و تنها بخشی از آن‌ها که برای بقا سزاوارترند باقی می‌مانند.

منبع

وب سایت دکتر رستم عبداللهی
Charles Darwin, ۱۸۵۹. On the Origin of Species. John Murray

روزنامه شرق
نویسنده: محمدرضا توکلی صابری
تاریخ: اردیبهشت ۱۳۹۱

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام وقتتون بخیر..
    در راستای مطالبی که د رمورد کتاب منشأ گونه‌ها یا انواع داروین انتشار داده اید… یک مفهوم اشتباه وجود دارد….
    آن هم کلمه تکامل است. این کلمه اشتباه بوده، به دلیل آن که به معنای ناقص بودن جانوران و گیاهان در زیست محیط خود است. در حالی که هر موجودی که بتواند با محیط خود سازگار شود کامل است. پس اصطلاح درست همان گونه که استفاده شده است، فرگشت یا تطور به معنای گونه ای به گونه ی دیگر شدن است ، که داروین به طور کامل در مورد آن صحبت کرده است.
    متشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش