ارتقاء سلامت روانبهداشت روانسبک زندگی

سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس

تشخیص، نشانه‌ها و درمان

سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس : قاعدگی، پریود یا عادت ماهانه، تجربه‌ی جسمانی ناخوشایندی است که هر خانم بالغی در چرخه‌ای منظم و ماهانه با آن روبه‌رو می‌شود. قاعدگی رویدادی است که بر روی جسم و روان خانم‌ها اثر می‌گذارد. در برخی از دختران، اثرات روحی و روانی شدیدتر است و تا زمان پایان یافتن این چرخه، بسیار حساس و آزرده‌خاطر می‌شوند. داستان قاعدگی و ناراحتی‌های ناشی از آن چیزی است که هم زنان و هم مردان از آن سخن می‌گویند چون این رخداد فیزیولوژیکی می‌تواند روی روابط زن و مرد اثر بگذارد.

برخی از مردم بر این باورند که دلیل خشم، اندوه، ناامیدی و ناراحتی‌های ناگهانی، به قاعدگی و عادت ماهانه مربوط است. شاید شما هم نام سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس را شنیده باشید در این نوشته به بررسی یکی از سندرم‌های ویژه‌ی زنان، که به قاعدگی مربوط است می‌پردازم. پیشنهاد می‌کنم اگر آقا هم هستید این نوشته را بخوانید تا بتوانید درک بهتری از آن‌چه برای زنان روی می‌دهد داشته باشید.

سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس

در تعریف سندرم باید بگویم سندرم به مجموعه‌ای از نشانه‌های جسمانی یا روانی گفته می‌شود که زمینه‌ساز بروز اختلال جسمانی یا روانی در انسان می‌گردد. پس هنگامی‌که از سندرم پیش از قاعدگی سخن می‌گوییم با مجموعه‌ای از نشانه‌های گوناگون روبه‌رو هستیم. سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس (به انگلیسی: Premenstrual Syndrome)، مجموعه‌ای از نشانگان جسمانی و روانی است که با چرخه‌ی قاعدگی و عادت ماهانه در ارتباط است. همان‌گونه که از نام این سندرم پیداست پیش از خون‌ریزی بروز پیدا می‌کند. PMS یک یا دو هفته پیش از خون‌ریزی ماهانه آغاز می‌شود و با آغاز خون‌ریزی از بین می‌رود.

تشخیص و نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس

در تعریف سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس اشاره‌ای به زمان بروز آن داشتیم. برای تشخیص سندرم پیش از قاعدگی باید به نشانه‌های جسمانی، نشانه‌های روانی و زمان بروز نشانگان توجه کنیم تا بتوانیم سندرم پیش از قاعدگی را تشخیص دهیم. در کسانی که دچار سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس هستند؛‌ نشانه‌های جسمانی و روانی ۷ تا ۱۴ روز پیش از آغاز عادت ماهانه در فرد دیده می‌شوند. این نشانه‌ها با آغاز خون‌ریزی یا مدت کوتاهی پس‌ازآن از بین می‌روند.

به یاد بسپارید نشانه‌های جسمانی و روانی دوران قاعدگی شاید همانند PMS باشند اما یک فرق بنیادین دارند که زمان بروز آن است. پس نباید به نشانه‌های دوران قاعدگی PMS گفت. برخی از خانم‌ها گمان می‌کنند PMS، پیش از قاعدگی بروز پیدا می‌کند و با پایان عادت ماهانه از بین می‌رود اما چنین نیست. پس به نشانه‌های دوران قاعدگی برچسب PMS نزنید همان‌گونه که گفته شد این سندرم پیش از عادت ماهانه بروز پیدا می‌کند و با آغاز خونریزی یا کمی پس‌ازآن پایان می‌یابد.

نشانه‌های جسمانی سندرم پیش از قاعدگی یا پس‌ام‌اس

نشانه‌های گوناگون جسمانی در کسانی که دچار سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اسمی‌شوند دیده می‌شود. وجود همه‌ی این نشانه‌ها در یک فرد نیاز نیست و ممکن است فرد تنها به برخی از این نشانه‌ها دچار شود. نشانه‌هایی مانند:

تورم، حساسیت سینه‌ها، سردرد و حالت‌های میگرن، ضعف استخوانی و درد مفاصل، ضعف عضلانی و دردهای ماهیچه‌ای، شکم‌درد شدید، التهاب گلو و لوزه، کهیر، آکنه، تب‌خال، ضعف بینایی، پرخوری و افزایش وزن، تشنگی شدید و میل به نوشیدن آب و …

نشانه‌های روانی سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس

نشانه‌های روانی گوناگونی در کسانی که دچار سندرم پیش از قاعدگی یا پی‌ام‌اس می‌شوند به چشم می‌خورد برای نمونه:

گریه، احساس ناامیدی، خستگی روحی، بی‌حالی، پرخاشگری و خشم، عدم تمرکز و کاهش توجه، کاهش میل جنسی، افسردگی، اضطراب، استرس، کج‌خلقی، میل به گوشه‌گیری و تنهایی، مشکل در خوابیدن و برهم خوردن نظم خواب، افزایش خواب و …

آیا سندرم پیش از قاعدگی را می‌توان کنترل و درمان کرد؟

یکی از پرسش‌های بیش‌تر خانم‌ها این است که چه راهکارهایی برای کاهش آثار اختلال پیش از قاعدگی یا PMS وجود دارد. دراین‌باره در نوشته‌ی آینده سخن خواهم گفت.

سوالات خود را از روانشناسان تیم بهداشت روان بپرسید.

منبع

آقای روان‌شناس

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش