ارتقاء سلامت روانبهداشت روانفرزندپروری و رشد

خودارضایی یا استمنا : معایب، محاسن و واقعیات

خودارضایی عملی شایع است و تنها به انسان محدود نمی‌شود.

خودارضایی یا استمنا : وقتی کلمه خود ارضایی استمنا را در گوگل سرچ می‌کنیم، با مقالاتی مواجه می‌شویم که همگی بیش از آنکه علمی باشند، جهت‌دار و غیرمنطقی هستند و تنها به مضرات استمنا اشاره کرده‌اند. این مقالات هیچ تمایزی بین میزان خودارضایی طبیعی و خودارضایی مزمن یا اعتیاد به خودارضایی قائل نشده‌اند و به‌جای آنکه کمکی به فرد مبتلا باشد، بیشتر احساس گناه را در او تشدید می‌کند.

ما سعی داریم نگاهی بر اساس یافته‌های علمی به پدیده خودارضایی داشته باشیم.

همواره افسانه‌های بسیاری درباره آسیب‌های استمنا مطرح بوده است. از جمله: کوری، دیوانه شدن، از کار افتادن دستگاه تناسلی و بچه‌دار نشدن، ضعف بدن، بیماری‌های روحی و روانی و.… که هیچ‌کدام واقعیت ندارد. اما از سویی دیگر، گروهی نیز از آن سوی بام افتاده و فواید بسیاری را برای استمنا برمی‌شمارند، از جمله: کاهش احتمال سرطان پروستات، بهبود خلق و رفع تنش، افزایش میزان علاقه‌مندی جنسی و دفع اسپرم‌های ضعیف، که البته هیچ‌کدام از این ادعاها از لحاظ تجربی به اثبات نرسیده است.

واقعیت خودارضایی

خودارضایی عملی شایع است و تنها به انسان محدود نمی‌شود و سایر پستانداران نیز به آن مبادرت می‌ورزند. حتی نوزادان نیز هنگامی‌که به کشف بدن خود می‌پردازند و یا زمانی که می‌خواهند احساس آرامش به‌دست آورند، استمنا می‌کنند. آنها درک می‌کنند که تماس با بدن، احساس خوبی به آنها می‌دهد.

حدود ۹۵ درصد مردان حداقل یک‌بار در طول زندگی خودشان، خودارضایی کرده‌اند. هرچه سن افراد پایین‌تر می‌آید، درصد خود ارضایی افزایش پیدا می‌کند. در میان زنان، حدود ۷۰ درصد حداقل یکبار در طول زندگی خود ارضایی کرده‌اند. برخلاف افسانه‌هایی که درباره مضرات خود ارضایی در بین عموم شایع است، تاکنون هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که اثبات کرده باشد خود ارضایی مضر است.

همان‌گونه که نفس غذا خوردن ضرری برای بدن ندارد، بلکه بیش از حد خوردن برای انسان مضر است؛ تاکنون هیچ مطالعه علمی، خودارضایی را مضر ندانسته، بلکه خودارضایی زیاد یا اعتیاد به خودارضایی را اختلال تشخیص داده است. بنابراین باید بین استمنا مزمن یا اعتیاد به استمنا  و خودارضایی طبیعی تفاوت قائل شد.

تحقیقات درباره خود ارضایی

بااین‌وجود، بر اساس تحقیقات یک گروه سوئیسی در سال ۲۰۱۷، خودارضایی بالأخص در میان مردان با میزان کاهش رابطه جنسی با شریک جنسی، عدم رضایت از ارتباط، اختلال جنسی بیشتر و رضایت کمتر از سلامت روانی و زندگی همبستگی دارد.

بر اساس تحقیقات به رودی و کوستا، رفتار جنسی مبتنی بر آمیزش دو فرد، همبستگی بیشتری با سلامت روانی، در قیاس با خودارضایی دارد و خودارضایی همبستگی بیشتری با رضایت پایین در رابطه و عشق کمتر نسبت به شریک عاطفی در قیاس با آمیزش جنسی دارد.

تاکنون بر اساس مطالعات علمی، فواید و یا مضرات خود ارضایی در مطالعات تجربی اثبات نشده است. آنچه به‌دست آمده، تنها همبستگی بین پدیده‌ها است. مطالعات علمی تنها بیان می‌کنند، ارتباطی بین خود ارضایی و سلامت فیزیکی و روانی پایین وجود دارد. افرادی که سلامت روانی و فیزیکی پایین‌تری دارند و ارتباط آنها ناسالم‌تر است، احتمالاً بیشتر خودارضایی می‌کنند.

چه زمانی خودارضایی، اختلال محسوب می‌شود؟

با آغاز اینترنت پرسرعت و شیوع فیلم‌های پورنوگرافی، تعداد خود ارضایی‌های مکرر و مزمن در افراد بسیار افزایش پیدا کرده است. تا پیش از آن، بشر با چنین پدیده‌ای مواجه نبوده است و این باور در ذهن افراد جای داشت که خود ارضایی مزمن و یا به تعداد دفعات زیاد، در فرد ممکن نیست و فرد هر زمان که احساس رضایت کرد، دست از خودارضایی بر می‌دارد. منتهی بعد از آغاز اینترنت پر سرعت، فرد به‌جهت توانایی ایجاد تنوع بسیار زیاد در فیلم‌های پورنوگرافی، بعد از تماشای آنها به‌نوعی خود را مجبور به انجام استمنا می‌بیند و اندک‌اندک ساختار مغز تغییر می‌یابد و مغز معتاد می‌شود.

بر اساس تحقیقات دکتر پورتو، اعتیاد به استمنا همبستگی بالایی با تماشای فیلم‌های پورنوگرافیک دارد.

استمنا چه زمانی مزمن می‌شود?

  1. اضطراب زیادی در فرد ایجاد می‌کند و تمرکز فرد را پایین می‌آورد.
  2. خود راهی برای فرار از واقعیت‌های زندگی می‌شود. واقعیت‌هایی که شما از مواجهه با آن اجتناب می‌ورزید.
  3. زندگی اجتماعی و شغلی فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. فرد زمان زیادی را برای استمنا و تفکر به آن صرف می‌کند و فرصت اندکی برای دوستان و روابط اجتماعی دارد.
  4. وسوسه خودارضایی در فرد آن‌چنان قوی است که فرد در مقابل آن نمی‌تواند مقاومت کند. در این حالت، فرد کنترلی بر رفتار و عادت خود ندارد.
  5. خودارضایی فرد باعث آسیب بدنی در او می‌شود. به‌طور مثال، به جهت خودارضایی زیاد، ناحیه تناسلی فرد ملتهب شده و یا زخم می‌شود.

مضرات و مزایای خود ارضایی مزمن یا اعتیاد به خودارضایی

درباره مضرات خودارضایی به‌کرات گفته‌اند و نوشته‌اند. تاریخ مملو از دلایل غیرعلمی و دور از واقعیتی است که بر ضد استمنا نگاشته شده است. درباره فواید الستمنا نیز در سال‌های اخیر به‌کرات گفته‌اند، به این‌ها نیز نمی‌توان اعتماد کرد؛ زیرا چندان مبتنی بر مطالعات دقیق علمی نبوده است.

باوری که تبلیغ بسیاری بر روی آن می‌شود آن است که رسیدن به ارگاسم و انزال به صورت‌های متفاوت، تفاوتی با یکدیگر ندارد و همه مانند یکدیگر هستند. درحالی‌که بر اساس مطالعات، پس از آمیزش جنسی، بدن فرد ۴ برابر پرولاکتین بیشتری نسبت به استمنا تولید می‌کند که باعث می‌شود فرد برای مدتی، ترمز شهوت جنسی‌اش کشیده شود، به‌عبارت‌دیگر، احساس رضایت به‌دست‌آمده برای مدت‌زمانی برای او کافی است.

در تحقیقی دیگر، مشخص شد افرادی که اخیراً رابطه از نوع آلت – واژن داشته‌اند، در پاسخ به استرس‌ها، پاسخ بهتری در قیاس با انزال یا ارگاسم از طریق خود ارضایی داشته‌اند و فشار خون کمتری را تجربه می‌کنند.

درباره اعتیاد به استمنا ، همه مطالعات بر مضر بودن آن اذعان دارند. اگر چه به دلیل همراه بودن تماشای پورنوگرافی با خود ارضایی مزمن (اعتیاد به خودارضایی)، فرض غالب آن است که این مضرات به دلیل تماشای پورنوگرافی است و نه استمنا.

منبع

دانشنامه روانشناسی مردمی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش