آسیب شناسیاختلالات روانیسبک زندگی

بی دی اس ام (BDSM) چیست و چه عللی دارد؟

ارباب و برده در روابط جنسی

اختلال بی دی اس ام (BDSM) چیست و چه عللی دارد؟

بی دی اس ام (BDSM) به نوعی از تمایلات در روابط جنسی اشاره دارد که در آن شرکای جنسی با توافق، رابطه خود را بر اساس ارباب و بردگی شکل می‌دهند.

در روابط جنسی گاهی تمایلاتی وجود دارد که انحرافی و غیر معمول به نظر می‌آیند. از آن جمله می‌توان به تمایل به تسلیم کردن کامل خود به دیگری در رابطه جنسی، علاقه به سیلی زدن به بدن شریک جنسی، تمایل به بسته بودن دست و پا و داشتن حس بردگی در روابط جنسی یا گرایشاتی شبیه این اشاره کرد که به نوعی از زندگی و روابط جنسی اشاره دارد که اصطلاحاً به آن بی دی اس ام گفته می‌شود.

بی دی اس ام (BDSM) چیست؟

بی دی اس ام (BDSM) مخفف چهار اصطلاح انگلیسی Bondage (مهاربندی)،‌ Discipline (نظم)، Dominance & submission (سروری/بردگی جنسی) و sadism & masochism (سادومازوخیسم) می‌باشد و به چهار رفتار زیر در رابطه جنسی اشاره می‌کند:

  • علاقه به بسته شدن یا بستن و محدود کردن فیزیکی فرد در سکس؛ این مسئله ممکن است از یک بستن ساده دست تا یک سیستم پیچیده که نیازمند نیم ساعت آماده‌سازی است گسترده باشد.
  • علاقه‌مندی به نظم و انضباط دادن و اقداماتی که موجب مطیع شدن فرد در رابطه جنسی می‌شود. مثلاً درخواست شکلی از رفتار با تحکم و تحمل چیزی که احتمالاً راحت نیست. قابل توجه است که هر چقدر رابطه عمیق‌تر باشد دیسیپلین، وارد مسائل خصوصی‌تر می‌شود.
  • دامینیشن که در آن فرد غالب دوست دارد قدرتمند باشد و قدرتش را اعمال کند و سابمیشن که در آن فرد، علاقه‌مند است که قدرت روی او اعمال شود و اختیاری از خودش نداشته باشد.
  • رابطه سادومازوخیسمی که آزار دادن و آزار دیدن در آن مرکزیت دارد. در واقع یک طرف با رفتار سادیسمی از شکنجه و تنبیه پارتنر لذت می‌برد و فرد دیگر با رفتار مازوخیسمی از تنبیه شدن و شکنجه شدن لذت می‌برد.

رضایت طرفین

نکته قابل توجه در بی دی اس ام (BDSM) این است که رضایت هر دو طرف یک پیش‌شرط ضروری است. در واقع نوعی رفتار توافقی بین دو یا بیشتر از دو نفر است که نقش‌های آن مکمل یکدیگر ولی نامساوی هستند و با هدف رسیدن به لذت و هیجان روحی، جسمی، جنسی و تخلیه روانی-هیجانی صورت می‌گیرد.

بی دی اس ام (BDSM) شامل گستره وسیعی از فعالیت‌ها است که دامنه و نوع این فعالیت‌ها را هر کس با شناخت از خود تعیین می‌کند، بسیاری از فعالیت‌هایی که تحت عنوان BDSM انجام می‌شوند ممکن است از سوی جامعه و حتی برخی روانشناسان، جز انحرافات جنسی یا اخلاقی محسوب شوند. امروزه هزاران نفر در سراسر جهان در این روش زندگی مشارکت می‌کنند، گروه‌ها و انجمن‌های زیادی وجود دارند، سایت‌ها و جوامع مجازی زیادی هم به آن می‌پردازند. همچنین با توجه به گستردگی دامنه این رفتار افراد بسیار زیادی وجود دارند که بدون اینکه دقیقاً از این مطالب آگاه باشند، در زندگی خصوصی خود برخی فعالیت‌های بی دی اس ام (BDSM) را برای رسیدن به لذت جنسی بیشتر تجربه می‌کنند.

علت تمایل به بی دی اس ام (BDSM) چیست؟

نگاه اول:

ادعا می‌شود که بی دی اس ام از سوءاستفاده جنسی در کودکی نشأت می‌گیرد اما برخی تحقیقات نشان داده است که درصد افرادی که حوادث و رویدادهای آسیب‌زایی را در کودکی خود تجربه کرده‌اند، در بین کسانی که به بی دی اس ام (BDSM) تمایل دارند تفاوتی با سایر گروه‌های اجتماعی ندارد. البته هنوز عده‌ای از روان شناسان عقیده دارند که تجاربی در اوایل رشد جنسی می‌تواند تأثیری عمیق روی شخصیت جنسی فرد در دوره‌های بعدی زندگی بگذارد.

درهرحال امیال سادومازوخیستی ظاهراً در سنین مختلف شکل می‌گیرد.
بعضی افراد گزارش کرده‌اند که قبل از بلوغ چنین امیالی داشتند، درحالی‌که بقیه تا قبل از بلوغ آن‌ها را کشف نکرده بودند. طبق یک مطالعه، اکثر سادومازوخیست‌های مرد (۵۳ درصد) قبل از ۱۵ سالگی به این موضوع علاقه پیدا کردند درحالی‌که اکثر زنان (۷۸ درصد) بعد از این سن چنین احساساتی پیدا کردند ولی شیوع سادومازوخیست در بین جنسیت نامعلوم است. علی‌رغم اینکه سادیسم در زنان کمتر از مردها آشکار است، بعضی مطالعات بیان می‌کنند که میزان داشتن فانتزی‌های سادیستی بین مردان و زنان برابر است.

نگاه دوم:

از نگاه دیگر گفته می‌شود علت لذت بردن افراد سادومازوخیسم از رفتارهای سادومازوخیستی برای عده‌ای به منزله یک راه گریز درمانی است؛ گریز از استرس‌های زندگی، مسئولیت یا احساس گناه و برای عده‌ای دیگر، بودن تحت تسلط یک شخص قوی احتمالاً باعث ایجاد احساس امنیت و حفاظت می‌شود. ممکن است این افراد با کسب تأیید و موافقت شخص دیگر، به رضایت برسند و از طرف دیگر، یک سادیست به خاطر داشتن قدرت و تسلط و یا با آزار دادن مازوخیست لذت می‌برد.

اگرچه درک این موضوع سخت است که سرانجام چه چیزی این تجربه‌های احساسی را به لذت جنسی متصل می‌کند و یا از ابتدا چگونه این ارتباط به وجود می‌آید؛ دکتر جوزف مرلینو، نویسنده و روان‌پزشک مدعی است که یک رابطه سادومازوخیست، مادامی‌که با رضایت دو طرف باشد، یک مشکل روانی نیست مگر اینکه یکی از طرفین ناراضی بوده و دچار سختی شود و یا باعث خللی در زندگی شخصی یا حرفه‌ای آنان گردد، در آن صورت یک مشکل روانی محسوب می‌شود.

نگاه سوم:

واقع‌بینانه‌ترین جواب به این سؤال که چرا برخی از افراد به بی دی اس ام (BDSM) تمایل دارند این است که به‌احتمال‌زیاد عوامل ژنتیکی و ارثی، رشد و تربیت کودکی، محیط اجتماعی، تحصیلات و کسب اطلاعات جدید همگی تا حدی در ایجاد این تمایل مؤثر هستند و نمی‌توان هیچ‌کدام را به تنهایی ریشه آن دانست اما سهم دقیق هر یک در ایجاد تمایل به بی دی اس ام (BDSM) نیز به‌طور کامل روشن نیست. تحقیقات جدید که در مؤسسات تحقیقات روانشناسی انجام‌شده است تخمین می‌زند که بین ۱۵-۳۰ درصد بزرگ‌سالان در کشورهای غربی حداقل بعضی تمایلات بی دی اس ام (BDSM) را دارا هستند.

بر پایه یک مطالعه نشان داده شده که افراد با گرایش‌های بی‌دی‌اس‌ام نسبت به گروه شاهد، دارای ویژگی‌های شخصیتی نامطلوب‌تری نیستند و واقعیت این است که هیچ ارتباط اثبات شده‌ای بین رفتارهای اجتماعی یک فرد و رفتارهای جنسی او وجود ندارد. تفاوت در تمایلات جنسی افراد با رفتارهای اجتماعی بسیار زیاد است و هرگز نمی‌توان با مشاهده رفتار یک نفر در زندگی عادی و یا دیدن رفتار او در سکس، این دو را پیش‌بینی کرد.

 

نظرات و سؤالات خود را برای مخاطبان بهداشت روان ارسال کنید.

منبع

گروه روانشناسی ستاره

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش