اختلالات روانیارتقاء سلامت روانروانشناسی شخصیتسبک زندگیهوش هیجانی (روابط میانفردی)

پرخاشگری منفعلانه چیست؟

طعنه، ترشرویی، انجام ندادن کاری یا تعلل و لجبازی

برخی پرخاشگری‌ها بدون علامت‌های معمول مانند مشاجره و بالا بردن صدا و… هستند به این نوع پرخاشگری، پرخاشگری منفعلانه می‌گویند که با رفتارهای افراد، خود را نمایان می‌سازد.

پرخاشگری منفعلانه یک نوع رفتار آزاردهنده در رابطه است. این نوع رفتار شامل همه رفتارهای پرخاشگرانه و خصومت‌هایی است که فرد آن را آشکارا نشان نمی‌دهد؛ طعنه، ترشرویی، انجام ندادن کاری یا تعلل در آن، نوعی بیان غیرمستقیم خشونت و خصومت است. در چنین رابطه‌ای عملاً نمی‌دانید چطور باید از افکار و احساسات فرد مقابل سر دربیاورید. او حرف نمی‌زند و احساساتش را آشکارا بیان نمی‌کند و شما هیچ تصوری ازآنچه او دقیقاً می‌خواهد ندارید. شاید حتی با اینکه متوجه هستید چیزی دراین‌ ارتباط، ناخوشایند است، متوجه نشوید که در رابطه‌ای پر از پرخاشگری پنهان قرار دارید.

فقدان خشم

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که فرد در این نوع پرخاشگری پنهان می‌کند خشم است. هر آدمی در موقعیت‌هایی دچار خشم می‌شود. این مسئله‌ای طبیعی است. خونسردی زیاد یا بی‌تفاوتی در شرایطی که هر آدمی خشمگین می‌شود اصلاً عادی نیست.

در پرخاشگری منفعلانه خشم به شکلی کاملاً متفاوت نشان داده می‌شود. آنها خشم عادی‌شان را پنهان می‌کنند تا زمانی که به شکلی بسیار آزاردهنده‌تر آن را ابراز کنند. آنها همچنین پنهان کردن خشم را به‌عنوان راهی برای کنترل دیگران استفاده می‌کنند. شریک زندگی‌تان ممکن است در یک موقعیت بد خودش را خوشحال، خونسرد و بی‌تفاوت نشان بدهد. اما بالاخره این خشم به شکلی بسیار ناخوشایند و نامناسب بروز پیدا می‌کند.‌

ارتباطی مبهم

یکی از ویژگی‌های رفتارهای پرخاشگرانه ابهام واژه‌هاست. این سلاحی است که آنها برای محافظت از خود و برای کنترل دیگران استفاده می‌کنند، منظور و هدف آنها اصلاً از میان چیزی که می‌گویند مشخص نیست. آنها با کلمات مبهم و گفته‌های نامشخص سعی می‌کنند اثر منفی آنچه می‌گویند را بر شنونده (شریک زندگی) کم کنند. مثلاً شما ممکن است از این حرف ناراحت شوید که همسر یا دوستتان بگوید شما روزهایتان را هدر می‌دهید و خوب کار نمی‌کنید.

پرخاشگری منفعلانه یک اختلال رفتاری است که در بزرگ‌سالی و در رابطه با افراد دیگر به‌ویژه در رابطه نزدیک با اعضای خانواده، همسر و دوستان قابل‌تشخیص است. وجود این نشانه‌ها در رفتار فرد مقابل شما هشداردهنده است، چون این رفتارها عملاً رابطه را دچار مشکل می‌کنند. این رفتارها سو تفاهم‌آمیز هستند و باعث خشونت‌های خانگی می‌شوند. اگر در چنین رابطه‌ای قرار دارید این علائم را جدی بگیرید. بهترین کار این است که با یک مشاور خانواده گفتگو کنید تا دلیل پیچیدگی‌های رفتاری شریک زندگی‌تان و تأثیر آن بر رابطه را بهتر بشناسید.

سوالات خود را در بخش کامنت مجله بهداشت روان مطرح کنید تا متخصص روانشناس به شما پاسخ دهد.

منبع

خانه روانشناسان
تهیه وتنظیم: سعیده مصافی
گروه آموزشی – علمی خانه روانشناسان مشاوران و حرف یاورانه

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش