آسیب شناسیاختلالات شخصیتروانشناسی شخصیتهوش هیجانی (روابط میانفردی)

اختلال شخصیت چیست و چطور روی زندگی افراد تأثیر می‌گذارد؟

الگوی رفتار ناسازگارانه با محیط

گاهی به افرادی بر می‌خوریم که الگوی رفتاری چنان عجیبی از خود بروز می‌دهند که درکشان برای ما سخت می‌شود. گاهی برعکس همین اتفاق می‌افتد و عمیقاً احساس می‌کنیم که درک نمی‌شویم. گاهی احساس می‌کنیم بخت شومی بر زندگی ما سایه انداخته که تمام روابط، شادمانی، رشد و پیشرفت اجتماعی ما را نابود کرده است. اگر چنین احساسی در خود یا اطرافیانتان به وجود آمد، باید بدانید که مشکل احتمالاً درون خود فرد است و داشتن اختلال شخصیت در این شرایط به ذهن متبادر می شود.

اختلال شخصیت برخلاف اختلال‌هایی مثل افسردگی یا اضطراب، بیانگر یک الگوی کلی هستند که در سرتاسر زندگی تکرار شده است. در این قسمت به معرفی کلی اختلال شخصیت می‌پردازیم و در ادامه تک تک اختلالات شخصیت را بررسی می‌کنیم تا به خودشناسی بهتری از خودمان برسیم.

ماهیت اختلال‌های شخصیت

اختلال شخصیت عبارت است از الگوی ناسازگارانه و با دوام تجربه درونی و رفتار که به زمان نوجوانی یا جوانی برمی‌گردد، و حداقل در دو زمینه زیر آشکار می‌شود:

  1. شناخت،
  2. هیجان‌پذیری،
  3. عمل کرد میان فردی،
  4. و کنترل تکانه.

این الگوی انعطاف‌ناپذیر، در موقعیت‌های فردی و اجتماعی مختلف مشهود است و موجب پریشانی یا اختلال می‌شود. اختلال‌های شخصیت بیانگر مجموعه‌ای از الگوهای رفتار گوناگون و پیچیده هستند. جلوه آشفتگی روانی در هر یک از این اختلال‌ها کاملاً متفاوت است، بااین‌حال، مشکلاتی که افراد مبتلا به اختلال‌های شخصیت تجربه می‌کنند، هرروز و در اغلب تعامل‌های آن‌ها با دیگران وجود دارند. خواه مشکلات این افراد وابستگی شدید، ترس زیاد از صمیمیت، نگرانی شدید، و رفتار استثمارگرانه باشد یا خشم کنترل ناپذیر، آن‌ها معمولاً ناخشنود و ناسازگار هستند. آن‌ها در دور معیوبی گرفتار می‌شوند که در آن، سبک شخصی آشفته‌شان دیگران را بیزار نموده و ازاین‌رو، شیوه‌های برقراری ارتباط مشکل‌آفرین آن‌ها را تشدید می‌کند. ازآنجایی‌که اختلال‌های شخصیت کل ساختار موجودیت فرد را در برمی‌گیرند، معمولاً متخصصان بالینی آن‌ها را دشوارترین اختلال‌های روانی برای درمان می‌دانند.

ویژگی‌های تشخیصی اختلال شخصیت

الگوی بادوام تجربه درونی و رفتار که به نحو بارزی با آنچه در فرهنگ فرد انتظار می‌رود. مغایر است. این الگو حداقل در دو زمینه زیر آشکار می‌شود:

  • شناخت – شیوه‌های درک کردن خود، دیگران، و رویدادها
  • هیجان پذیری – دامنه، شدت، و تناسب، ابراز هیجان
  • عملکرد میان فردی
  • کنترل تکانه

این الگو در دامنه وسیعی از موقعیت‌های شخصی و اجتماعی، انعطاف‌ناپذیر و فراگیر است.

این الگو موجب پریشانی یا اختلال می‌شود.

این الگو باثبات و طولانی‌مدت است و شروع آن را می‌توان در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی جستجو کرد.

منبع:

کتاب: آسیب‌شناسی روانی
نویسنده: ریچارد پی هالجین – سوزان کراس ویتبورن
مترجم: یحیی سیدمحمدی

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش