بهداشت روانسبک زندگی

آشغال‌های دوست‌داشتنی یا دوست‌داشتنی‌ترین فیلم فلسفی!

نقد و بررسی فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی با قلم امیرحسین حسینی‌پور

آشغال‌های دوست‌داشتنی یا دوست‌داشتنی‌ترین فیلم فلسفی

تحلیل و نقد فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی : داستان آشغال‌های دوست‌داشتنی در خانه یک پیرزن که با دخترخاله میان‌سالش (سیما) زندگی می‌کند می‌گذرد. در یکی از روزهای بعد از انتخابات که تجمع مخالفان انتخابات و معترضان در خیابان‌های تهران برقرار است عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری از دست نیروهای امنیتی وارد خانه پیرزن می‌شوند و در آنجا مخفی می‌شوند. بعد از خروج از خانه متوجه علامتی بر روی درب خانه پیرزن می‌شوند و طبق شایعه‌های آن روزها به پیرزن خبر می‌دهند که آنها احتمالاً در روزهای آینده به خانه او مراجعه خواهند کرد و آن‌جا را می‌گردند پس به پیرزن هشدار می‌دهند که اگر در خانه‌اش چیز مشکوک و مسئله‌سازی دارد آن را از خانه خارج کند تا مشکلی برایش به وجود نیاید و داستان تازه از اینجا شروع می‌شود.

بر اتاق خانه پیرزن سه قاب عکس از سه مرد وجود دارد مرد اول پسر پیرزن است که در جنگ ایران و عراق شهید شده است. قاب عکس دوم متعلق به برادر اوست که از اعضای سازمان مجاهدین بوده است که در جریان اتفاقات دهه شصت اعدام می‌شود و قاب عکس سوم هم متعلق به همسر پیرزن است که ظاهراً از طرفداران مصدق بوده است که در جریان کودتای ۲۸ مرداد برایش اتفاقی می‌افتد.

روند داستان به گفتگوی خیالی این سه نفر با پیرزن در جریان شبی می‌گذرد که او خیال می‌کند فردا به سراغش خواهند آمد.

محسن امیر یوسفی یکی فیلم فنی با ظرافت‌های سینمایی را ساخته است که مخاطب را وادار می‌کند که درباره خود تأمل کند و دچار یک چالش فکری شود.

کارگردان به جای تحریک احساسات مخاطب از طریق فیلم سعی کرده است پیام و مفهوم را به مخاطب خود انتقال دهد.

محسن امیر یوسفی یک کارگردان واقعی است که برای فیلم خود خون جگر خورد و ۶ سال تلاش کرد تا فیلمش در سینماها اکران شود.

و تلاش او نتیجه داد و فروش فیلمش در دو روز اکران به ۳۵۰ میلیون تومان رسید.

این فیلم برای مردم ساخته شده است و به تنوع عقاید در فیلم اشاره می‌کند و قضاوت بر عهده مخاطب است.

چه زیبا گفت شادروان استاد حمید سمندریان:
فیلم خوب فیلمی است که زمانی که پایان می‌یابد تازه داستانش در ذهن مخاطب شروع شود. فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی دقیقاً ذهن مخاطب را درگیر می‌کند و او را وادار می‌کند که فکر کند و مفهوم فیلم را دریابد.

فیلمی که حقیقت را می‌گوید و بیان‌کننده حقیقت هست پس از ۶ سال توقیف اکران شده است و این فیلم توانسته است دهان مخالفانش را و آن‌هایی که سبب توقیف فیلم شدند با ابزار سینما و هنر ببندد و فقط حقیقت را برای مردم خود ابراز کند.

مقاله : نقد فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی

نویسنده : امیرحسین حسینی‌پور

نظرات خود را برای بهداشت روان ارسال کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش