سبک زندگی

موسیقی کیهانی یا یک زبان جهانی

مصاحبه امیر حسین حسینی‌پور با بیژن نوروز درباره‌ی موسیقی نجومی

موسیقی کیهانی یا یک زبان جهانی

موسیقی یک زبان جهانی است و بزرگترین دغدغه‌ی من این بود که ما موسیقی تولید کنیم که توصیف کننده‌ی پدیده های نجومی و پدیده‌های علمی و طبیعی داخل و خارج کره زمین اشاره داشته باشد. شما از طریق موسیقی که زبان مشترک جهان است می توانید مفاهیم علمی را به همه‌ی مخاطب‌های دنیا انتقال دهید و آن ها را به یک چالش فکری دعوت کنید. این‌ها بخشی صحبت‌های بیژن نوروز مهندس صدا، آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده ایرانی درباره‌ی موسیقی کیهانی است.

او فارغ التحصیل و دانش آموخته‌ی مهندسی صداAudio Engineering  و دارای مدرک بین المللی از  wmf و دارای  مدارک بین المللیInternationalCertificate گیتار الکتریکElectric Guitarلپ استیل گیتارLap Steel Guitar موسیقی الکترونیکElectronic Music و موسیقی سیستماتیکSystematic Music  و موسیقی سایکوPsycho Music و تکنولوژی موسیقیMusic Technology می باشد . او سالها به نوازندگی در سبک Hard Rock مشغول بوده و پس از آن شروع به فعالیت در زمینه موسیقی اسپیس راک Space Rockموسیقی های که با مفاهیم علمی و مفهومی باشدکرده است.

امیر حسین حسینی پور- روزنامه نگار آزاد، گفت و گویی را با ایشان داشته که به شرح زیر است:

موسیقی نجومی یا کیهانی را چه طور می توان تعریف کرد؟

به این صورت نمی توان گفت که موسیقی کیهانی وجود دارد یا نه. این مسئله بستگی به هنرمند دارد که بتواند اثری را خلق کند که منطبق بر پدیده های نجومی باشد و همزمان آن حس مناسب را به مخاطب القا کند، فرض کنید در تصویر کره پلوتون را میبینیم که بسیار از کره زمین دور است، سطح آن آبی است و بسیار رمز الود است پس موسیقی که در این لحظه به گوش می رسد باید حس سرما و تنهایی را در بدن انسان ایجاد کند پس هر قالب موسیقی نمی تواند برروی مسائل علمی و نجومی بنشیند باید دارای یک قالب استاندارد باشد تا بتوانیم آن را موسیقی نجومی بنامیم، ما زمانی می توانیم موسیقی خود را نجومی بنامیم که در آن از  ابزارآلات جهانی استفاده شده باشد تا آهنگ آن برای همگان آشنا باشد.

تفکر و موسیقی کیهانی

موسیقی کیهانی یا نجومی باید دارای وهم و تفکر باشد چون این نوع موسیقی رازآلود است و باید بتواند پیچیدگی های فکری برای شما ایجاد کند.موسیقی که شما رو شاد یا غمگین کند؛ موسیقی نجومی نیست. موسیقی نجومی شما را به یک چالش فکری دعوت می کند و ناخودآگاه به مسائلی فکر می کنید که مربوط به پیچیدگی های هستی و جهان است. شما در واقع به خالق خودو عظمت جهان فکر می کنید و از همه مهم تر به این مسئله فکر خواهید کرد در این هستی ما ذره ای بسیار ریزی هستیم.

در مورد گروه موسیقی بیژن نوروز توضیحی دهید.

همین طور که گفتید نام  بیژن نوروز اسم یک گروه بین المللی موسیقی هست و تمامی کار های آهنگسازی، نت نویسی، نوازندگی، ضبط استودیو، میکس و مستر، مجوز، تولید وپخش توسط این گروه انجام می شود.

همچنین  ما یک گروه استارتاپی بزرگ هم داریم که کارهای ترجمه  و وبسایت، تولید محتوا و مشاوره های علمی را انجام می دهند.این تیم استارتاپی که تشکیل دادیم سرعت کاری ما را در زمینه موسیقی بالاتر می برد و همچنین به خبرگزاری ها کمک می کند که با سرعت بیشتری به اطلاع رسانی در مورد فعالیت های ما بپردازند.

ایده ی موسیقی کیهانی یا نجومی چه طور به ذهن شما رسید؟

این ایده خیلی قدیمی هست و حدودا ۱۸ سال پیش به آن فکر می کردم. گروه های موسیقی مختلف خارجی را گوش می کردم و متوجه شدم که این موسیقی یک چیز کم دارد و باید یک روزی نوعی از موسیقی را تولید کنم که ویژگی متمایزی  داشته باشد. نمی توانستم یک موسیقی خیلی ساده ای بسازم و از کنارش رد بشوم.موسیقی باید با تمام ملیت ها ارتباط برقرار کند، در واقع موسیقی باید حالت استاندارد بین المللی خودش را داشته باشد و همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

در مورد حوزه ی فنی و تکنیکال آهنگ ها توضیح بدید.

تمامی موسیقی هایی که ما تولید می کنیم دارای فیلم است. درواقع این مسئله یک امتیاز و ویژگی مثبت برای گروه ما تلقی می شود. موسیقی که ما تولید می کنیم از نت موسیقی و فرکانس تحت مفاهیم علمی ساخته می شود که تاثیر شگرفی بر روی مخاطب بگذارد.

ما در ابعاد گسترده موسیقی تولید می کنیم، در کنار مفاهیم نجومی در زمینه های دیگری همچون آلودگی نوری و آلودگی صوتی موسیقی تحت مفاهیم علمی ساخته ایم.

آلبوم های ما هیچ وقت نسخه ی الکترونیک نخواهد داشت، زیرا کیفیت برای ما اهمیت بیشتری دارد و نکته مهم اینجاست که حتما باید آهنگ ها روی نسخه سی دی باشد که مخاطب تمامی  عناصر های یک موسیقی را با کیفیت عالی گوش کند و از همه مهم تر تمام تولیدات گروه موسیقی بیژن نوروز در قالب نسخه دی وی دی با تکنولوژی دالبی سراند Dolby Surround 5.1 & 7.1 می باشد.

ریتم و موسیقی کیهانی

برای مثال شما از یک ریتمی خوشتان می آید چرا این ریتم تکرار نمی شود؟ چه اشکالی دارد این ریتم ۱ ساعت تکرار بشود که شما از نظر آن ریتم تخلیه ی روانی بشوید.من در آهنگ ها این مسئله را رعایت می کنم.سعی می کنم ریتم را نگه دارم وکاملا از کاری که انجام میدهم اطلاع دارم و مخاطب  را به خوبی میشناسم.

چگونه موسیقی کیهانی می تواند بر مخاطب خود در مسائل محیط زیستی تاثیر بگذارد ؟

در این ویدیوها و موسیقی هایی که تولید میکنیم مسائل محیط زیستی زمین را هم نشان میدهیم، مسائلی مانند گاز های گلخانه ای، سوخت های فسیلی،آلودگی نوری، آلودگی صوتی و پرتوهای کیهانی و …

با موسیقی این مسئله رو به مخاطب القا می کنیم که کره ی زمین ما در خطر است و این مسئله هر روز درحال بدتر شدن می باشد.

در مورد آلبوم های ساخته شده و فعالیت های گروه موسیقی بیژن نوروز توضیح دهید.

فرآیند کاری ما به گونه ای است که سالی یک آلبوم تولید می کنیم تا الان یک آلبوم به نام Gravityیا جاذبه منتشر شدهاست.چیزی که کار ما را متفاوت می نماید این است که کل آلبوم توسط تجهیزات موسیقی و تمام آنالوگ تولید شده و کلیه ی فرآیند ضبط استدیویی ما به صورت اجرای زنده است یعنی حتی یک صدا هم توسط نرم افزارهای کامپیوتری ساخته و ضبط نمی شود.

به جز آلبوم، ما تک اهنگ ها یا ویدیو های کوتاهی میسازیم که مخاطب دانلود کند تا با سبک ما آشنا شود و تلاش میکنیم با این فعالیت با مخاطبین در ارتباط بمانیم و آنها را به چالش های فکری متفاوت دعوت کنیم.

همکاری با سازمان های فضایی بین المللی

ماآلبوم هایی داریم که با سازمان های فضایی سایر کشورها کار کرده ایم. ضمنا ًمستقیم با رصد خانه ی جنوبی اروپا و سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران کار می کنیم. همچنین برای مستند ها، فیلم های تاریخی ، بیوگرافی و علمی موسیقی تولید می کنیم.

وب سایت موسیقی گروه بیژن نوروز

گروه موسیقی بیژن نوروز دارای کلمه ی Worldwide Music  است. این کلمه یک نوع برچسب و اعتباری هست که هر کسی نمی تواند دارای این ویژگی باشدبرای داشتن برچسب Worldwide Music  قالب های خاصی تعریف شده است.

شاید محبوب ترین هنرمند کشور هم نتوانددر این قالب جای بگیرد. مخاطب های وبسایت ما از تمامی دنیا می باشند میزان دانلود های تک آهنگ های گروه موسیقی بیژن نوروز از خارج ایران ۱۰ برابر بیشتر از خود ایران بوده و ما قصد داریم در سال های بعد وبسایت گروه چند زبانه باشد.

از نظر شما چه ارتباطی بین هنرمند و تکنولوژی وجود دارد؟

هنرمند به مرور زمان تجربیات بیشتری کسب می کند و طبیعتا جهان بینی او نسبت به آن کاری که انجام می دهد، تغییر پیدا می کند، یا به عبارتی در واقع هنرمند هر روز پخته تر می شود. تکنولوژی یک نوع ابزاری است که فرآیند کاری و کیفیت آن را تا حدودی ارتقا می دهد.

اگر شما بهترین تکنولوژی ها و تجهیزات را در اختیار نوازنده قراد بدهید و نوازنده نتواند با آن به درستی کار کند هیچ هنر و آهنگی تولید نخواهد شد. مهم ترین مسئله دریچه ی فکری هنرمند است.آیا می خواهد واقعیت ها را در در دنیا ببیندیا می خواهد چیز های خیالی رو در ذهنش پرورش دهد.

فعالیت های بعدی گروه موسیقی بیژن نوروز به چه صورت خواهد بود؟

تا الان آلبوم  Gravityیا جاذبه را تولید کردیم آلبوم بعدی به زودی منتشر خواهد شد و در سال بعدی سعی داریم چند کار جدید منتشر کنیم. باید توجه داشته باشیم این یک مسئله ی فرهنگی هست، موضوعی نیست که راحت از کنارش رد بشویم.

آلبوم Gravityیا جاذبه

آلبوم Gravity پر از رمز و راز است.

شمابار ها باید گوش بدهید تا بتوانید رمز و راز ها را به هم منطبق کنید. اگر آلبوم دوم را در آینده گوش کنیدخیلی از رمز و راز هایآلبوم اول برای شما روشن تر می شودتمامی اینآلبوم ها به یک نقطه برسندو شما باید تا آن نقطه صبر کنید تا به هدفش پی ببرید. تمامی تولیدات ما و آهنگ ها با ویدیو های تصویری می باشد تا حس موسیقی نجومی به مخاطب القا شود و مخاطب به دنیای دیگری سفر کند و به جهان و هستی فکر کند.

کتاب هوش مصنوعی

مایک کتاب در مورد هوش مصنوعی ترجمه کردیم که اسم خود کتاب با آلبوم موسیقی آنیکی می باشدیعنی وقتی شما کتاب را می خوانید، می توانید همزمان آلبوم موسیقی آن را هم گوش دهید.موسیقی آن منطبق بر هوش مصنوعی است و فرآیند درک شما از کتاب را در مورد هوش مصنوعی بالا می برد بدنه ی طرفداران آهنگ یا موسیقی یا آن هایی که در علم هستند خیلی زودتر باید با هوش مصنوعی آشنا بشوند.چون یک فرآیندی است که در دنیا به سرعت در حال پبشرفت می باشد اما در کشور ما متاسفانه به این شکل نیست.

چه نقدی نسبت به موسیقی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، دارید؟

سبک های بسیار زیادی در دنیای موسیقی وجود دارد، موسیقی فقط ژانر پاپ و سنتی نیست. باید ژانر های دیگر هم  وارد عرصه بشوند و رقابت ایجادشود.

آیا تمام موسیقی هایی که در این کشور ساخته شده از یک فکر بیرون آمده ؟آیا براش زمان گذاشته شده ؟یا نه صرفا یه چیزی تولید شده است که ما بشنویم و از کنارش به راحتی رد بشویم.موسیقی خیلی غنی تر می باشد و تاثیراتی که موسیقی دارد شاید در هنرهای دیگر به این شدت نباشد.

فیلم و موسیقی

حتی وقتی شما فیلم تماشا می کنید اگر موسیقی آن را حذف کنید فیلم بی معنا می شود.ما حتی در زمینه ی موسیقی فیلم هم در ایران ضعف زیاد داریم.برای اینکه سبک ها و نگاه های مختلف وجود دارد.امیدوارم کارگردان ها و افرادی که فیلمساز هستندیک مقداری به موسیقی جدی نگاه کنند و موسیقی رایک امتیاز بزرگ ببینند، برای مثال ۳ ماه مانده به اکران فیلم و کارگردان تصمیم می گیرد در این ۳ ماه موسیقی فیلمش را تولید کند.موسیقی که شایدیکسال باید برای آن زمان گذاشت.

به عنوان سوال آخر چه ارتباط و تشابهی بین جهان ، انسان و موسیقی کیهانی وجود دارد؟

در هر صورت همه ی این مسائل یک نوع آنتروپی است هر کاری بکنیم در کل روند زندگی انسان صدا یا صوت  وجود داردحالا می تواند موسیقی باشد یا صداهای اطراف من و شما باشد همه ما ذراتی از این ذرات کیهانی هستیم موسیقی هم توسط انسان اختراع یا کشف شده اما صدا همیشه وجود داشته است.

شاید خیلی از زبان ها اصلا به صورت صدا باشدموسیقی یک زبان جهانی است برای نزدیکی ملت هااین عبارت شعار گروه موسیقی بیژن نوروز می باشد.

موسیقی فرهنگ و تفکرما است واین برای گروه موسیقی ما بسیار حایز اهمیت است که موسیقی شما رابه یک چالش فکری دعوت کند.

موسیقی که فکر ایجاد نکند موسیقی نیست.

 

نظرات خود را برای وبسایت مجله بهداشت روان ارسال کنید

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن

پژوهش