بهداشت روانروانشناسی شخصیتمکاتب روانشناسی

روانشناسی فیزیولژیکی چه سوالاتی را پاسخ می‌دهد؟

بررسی هشیاری در فیزیولوژی

رابطه‌ی ذهن  و مغز در روانشناسی فیزیولژیکی

روانشناسی فیزیولژیکی بررسی مکانیزم‌های فیزیولوژیکی، تکاملی، و رشدی رفتار و تجربه است. این تقریباً با اصطلاحات biopsychology، psychobiology،physiological psychology و  behavioral neuroscience مترادف است. اصطلاح روانشناسی فیزیولژیکی تأکید دارد که هدف، ربط دادن زیست‌شناسی به مسائل روان‌شناختی( توجیه زیستی رفتار ) است. علم اعصاب قطعاً خیلی از مسائل مربوط به رفتار را در بر دارد ولی این رشته جزئیات بیشتری را درباره‌ی آناتومی و شیمی شامل می‌شود.

بخش عمده‌ی روان‌شناختی فیزیولوژیکی به بررسی عملکرد مغز اختصاص یافته است. شکل زیر تصویری از مغز انسان را از بالا (که اناتومیست‌ها آن را دیدِ پشتی می‌نامند) و از پایین (دیدِ قدامی یا پیشین) نشان می‌دهد. اسامی موجود در این شکل به چند ناحیه مهم اشاره دارند که وقتی در این کتاب جلوتر بروید بیشتر با آنها آشنا خواهید شد. بررسی نواحی مغز، قسمت‌های مجزایی را آشکار می‌سازد. در سطح میکروسکوپی، دو نوع سلول را می‌یابیم: نورون‌ها (شکل زیر) و گلیا. نورون‌ها که پیام‌ها را به یکدیگر و به عضلات و غدد منتقل می‌کنند، از لحاظ اندازه، و وظیفه بسیار تفاوت دارند. گلیا، که معمولاً از نورون‌ها کوچک‌تر هستند، وظایف متعددی دارند ولی اطلاعات را به فواصل طولانی انتقال نمی‌دهند. فعالیت نورون‌ها و گلیا رفتارها و تجربیات عظیمی را به بار می‌آورند.

سوالات روانشناسی فیزیولژیکی

در روانشناسی فیزیولژیکی چنین سوالاتی مطرح است. فیزیولوژیکی چنین سوالاتی مطرح است: با توجه به وجود این دنیا که از ماده و انرژی تشکیل شده، چرا هشیاری وجود دارد؟ آیا هشیاری عملکرد ضروری مغز است یا اینکه تصادفی است؟ مغز است یا اینکه تصادفی است؟ مغز چگونه و چرا هشیاری را به وجود می‌آورد؟

پژوهشگران روانشناسی فیزیولژیکی همچنین سؤال‌هایی اختصاصی‌تر نظیر اینها را می‌پرسند: چه ژن‌هایی، رشد پیش از تولدی، یا عوامل دیگری برخی افراد را برای اختلال‌های روان‌شناختی آماده می‌سازند؟ آیا بعد از صدمه مغزی امیدی به بهبودی می‌رود؟ و چه چیزی انسان‌ها را قادر می‌سازد تا زبان را به این راحتی یاد بگیرند؟

سوالات خود را برای بهداشت روان اسال کنید.

منبع

کتاب: روان شناسی فیزیولوژیک
نویسنده: جیمز کالات
مترجم: یحیی سیدمحمدی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش