رواندرمانیمتفکران بزرگمعرفی کتابمکاتب روانشناسیوجودی یا اگزیستانسیالیسم

معرفی کتاب مقدمه‌ای بر مشاوره وجودی

رواندرمانی به کمک مفاهیم بنیادی وجودی انسان

مقدمه‌ای بر مشاوره وجودی

مقدمه‌ای بر مشاوره وجودی: این کتاب” مقدمه‌ای روشن و مختصر از مشاوره وجودی است. نوشتار اندیشمندانه و تعهدبرانگیز مارتین آدامز با بینشی عمیق درباره روابط مراجع و مشاور به رشته تحریر درآمده است. کتاب متشکل از هفت فصل بوده که در آنها نویسنده علاوه بر اینکه به تشریح ایده‌های زیر بنایی در مشاوره وجودی می‌پردازد و به نگریستن دنیا از دریچه نگاه اگزیستانسیالیسم می‌پردازد، از چهار بعد همزمان “مادی، اجتماعی، شخصی و معنوی” وجود انسان رونمایی می‌کند. از سوی دیگر در این اثر به نقش فلسفه پدیدارشناسی به‌عنوان مبنای مشاوره وجودی در به هم متصل کردن تئوری و عمل تأکید می‌شود و داده‌هایی را که مراجعان با خود به اتاق درمان می‌آورند در این تألیف مورد کندوکاو قرار می‌گیرد.

رواندرمانی وجودی

از نگاه درمانگران وجودی، داده‌هایی که مراجعین با خود به اتاق مشاوره می‌آورند را می‌توان در قالب مفاهیمی همچون،” انتخاب و مسئولیت، تعارض و دوراهی، هیجان‌ها، ارزش‌ها، باورها و رؤیاها ” طبقه‌بندی کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد.

همچنین در این کتاب به آموزش مبانی مشاوره وجودی و مباحث اجرایی مانند نوع قرارداد، مرزبندی‌ها، مدیریت و زمان جلسه، یادداشت‌برداری و مهارت‌ها پرداخته شده و نویسنده، پرونده رنج‌های انسان امروز را که به‌صورت اختلالاتی مانند: وابستگی به مواد، مشکلات خوردن، افسردگی و اضطراب تجربه می‌شوند در چارچوب مفاهیم وجودی ورق می‌زند و در بافت فلسفه اگزیستانسیالیسم تحلیل می‌کند.

اگرچه کتاب را می‌توان درس‌نامه‌ای برای متخصصان و مشاوران علاقه‌مند به فعالیت در حوزه وجودگرایی دانست، اما با هوشمندی نویسنده در به تحریر در آوردن معنی مفاهیم بنیادی وجودی انسان مانند جبر و آزادی، مرگ، گناه، انتخاب و مسئولیت‌پذیری، خواننده می‌تواند اتاق درمان را به مثابه صحنه زندگی تصور کرده و با بینشی نو به اساسی‌ترین و دغدغه‌برانگیزترین مفاهیم فلسفی وجود انسان نگریسته و با کمک آن در انتخاب‌ها و استفاده از حق آزادی و اختیاری که به بشر داده شده، تجدیدنظر کند.

از دیدگاه نویسنده کتاب “مقدمه‌ای بر مشاوره وجودی” ، در مکتب اگزیستانسیالیسم، خطاپذیری انسان به خوبی درک شده و به چالش کشیده می‌شود انسان در این نظام به مثابه هنرمندی در نظر گرفته می‌شود که مهارت به تصویر کشیدن رابطه خود با جهانی خالی از قطعیت و یقین را به‌تدریج می‌آموزد و متوجه خواهد شد زندگی سرشار از رازهایی است که باید با آن زندگی کرد، فهمید و به چالش کشید.

نام کتاب: مقدمه‌ای بر مشاوره وجودی
نویسنده:مارتین آدامز
ترجمه: دکتر سید محسن حجت خواه، پیمان ولدبیگی
انتشارات: ارجمند (تیرماه ۱۳۹۷)

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش