سبک زندگیمعرفی کتابهوش هیجانی (روابط میانفردی)

معرفی کتاب ایجاد روابط صمیمانه به قلم اصغر کریمی

هفت رهنمود برای خلق روابطی عادی و گفتگویی بهتر

اصغر کریمی در این نوشته، ۸ اصل را معرفی خواهد کردکه این اصول پایه و اساس سلامت روان و داشتن یک رابطه مناسب و صمیمانه می باشد. اصل هشتم که “مثلث پذیرش فعال نامشروط” نام گرفته است، پایه و اساس هفت اصل دیگر می باشد. با به کار بردن این اصول و به ویژه اصل هشتم، به بهبود روابط و نیز سلامت خود دست خواهید یافت و با این اصول می توانید به صورت شادمانه زندگی کنید.

۸ اصل ایجاد و بهبود روابط صمیمانه

دنیای امروز می تواند بسیار متغیر و غیرقابل پیش بینی باشد، نه تنها در سطح جهانی (رویدادهای جهانی، اقتصاد، مسائل اجتماعی )، بلکه در زندگی روزمره هم اینگونه است. در زندگی شخصی ما، هم پدر و هم مادر در اغلب خانواده‌ها کار می‌کنند، خانواده‌های بسیاری از هم می پاشند و خانواده‌های جدیدی تشکیل می دهند، ده ها کار وجود دارد که باید در مدتی بسیار کوتاه انجام شود و مقتضیات ازدواج و فرزند پروری می تواند گیج کننده باشد و معمولا افراد مجرد به همان اندازه با فشارهای مربوط به برقراری تعادل بین کار، دوستان، روابط خصوصی، فعالیت‌های اجتماعی و وظایف روبرو هستند.

تعجبی ندارد که در این زمانه ایجاد و حفظ روابط صمیمانه بسیار سخت باشد. لذا سعی بر آن است که در این نوشته ۸ اصل برای ایجاد و حفظ روابط صمیمانه مطرح شود.

اصل ۱ برای ایجاد روابط صمیمانه) – پذیرفتن طرف مقابل ” همانگونه که هست” :

وقتی طرف مقابل شما خطای مرتکب شد یا حرف اشتباهی زد، سعی کنید از ملامت و سرزنش اجتناب کنید و به دنبال اصلاح طرف مقابل نباشید، تاثیر گذار باشید ولی خواهان این نباشید که او حتما باید تغییر کند. این آزادی را به او بدهید که روی شما تاثیر بگذارد. سعی کنید مسئولیت احساسات خود را بر عهده بگیرید چون احساسات توسط خود ما ایجاد می‌شود.

اصل ۲ برای ایجاد روابط صمیمانه) – قدردانی مداوم :

از انتقاد مداوم پرهیز کنید. از توهین و تحقیر اصلا استفاده نکنید. در عوض، از طرف مقابل خود حتی برای کارهای کوچک هم قدردانی و تشکر کنید، چیزهایی که واقعا در او با ارزش هستند را پیدا کنید، کشف کنید و حتی بیافرینید و آنها را بگوئید و قدردانی کنید. از انتقاد و توهین و تحقیر که نابود کننده روابط هست، عاقلانه است که پرهیز کنید.

اصل ۳) – ایجاد رابطه صمیمانه:

در مورد اعتقادات، ملاک ها و معیاری که مخالف  دیدگاه شما است صادق و روراست باشید، حتی اگر با نظر  طرف مقابل خود موافق نیستید به نظرش احترام بگذارید. اشتباه خود را بپذیرید. هر دو صادقانه و سنجید رفتار کنید.

اصل ۴ ) – کشف کردن و سهیم شدن در تفاوتها :

 مخالفت ها را با طرف مقابل پیدا کنید تا به مرحله‌ای از تصمیم‌گیری برسید که قسمت های از دو دیدگاه را بپذیرید. با آن که مخالفت خود را بیان می کنید، برای موافقت کردن هم آماده باشید ولی اگر واقعا موافق نیستید وانمود نکنید که موافق هستید.

اصل ۵) – حمایت از اهداف، آرزو ها و خواسته های طرف مقابل خود :

همان طور که اهداف و آرزو های خود را دنبال می کنید، از آرزو ها و اهداف طرف مقابل خود نیز صادقانه  حمایت کنید حتی اگر با اهداف و آرزوهایش موافق نباشید. لذا به صورت کاملا عاقلانه و صادقانه از خواسته ها، اهداف و انتظارات و آرزوهای طرف مقابل خود حمایت کنید.

اصل  ۶) – به طرف مقابل خود حق بدهید که اشتباه کند!

هر دو این را در نظر داشته باشید که انسان ممکن الخطا است. این حق شما است اشتباه کنید چون انسان هستید! و می توانید از اشتباه و خطاهای خود درس عبرت بگیرید، اما این حق را منحصر به خودتان نکنید، چون طرف مقابل شما هم به عنوان یک انسان ممکن است خطا کند پس عاقلانه این است که به او هم حق اشتباه کردن بدهید.

اصل ۷) – بررسی دوباره خواسته ها بعنوان هدف آنی:

این رهنمودی است که به کمک آن می توانید به طور شایسته‌ای با شش رهنمود دیگر کار کنید. خواسته های خود را به عنوان اهدافی که ممکن است بعدها به آنها برسید، مورد بازبینی قرار دهید، وقتی به آن چه که آرزو دارید،  یا می خواهید، نمی رسید، به خودتان یاد اوری کنید که شما نباید حالا یا هیچ وقت به هر چه که می خواهید برسید. لذا ممکن است بعضی وقت ها با وجود تلاش زیاد خود شکست بخورید، در این شرایط خود را سرزنش نکنید.

توجه : ۷ رهنمود را به عنوان تعهد یک جانبه تمرین کنید، حتی اگر طرف شما این ۷ رهنمود را رعایت نکند. این ۷ رهنمود را به طور مداوم انجام دهید و در مورد نتیجه گرفتن صبور باشید.

در ادامه در مورد اصل۸ توضیح داده خواهد شد که تحت عنوان پذیرش فعال نامشروط نام گذاری شده است:

مثلث پذیرش فعال نامشروطِ خود، دیگری و زندگی:

منظور از پذیرش فعال این است که هر چیزی را که می توانید تغییر دهید، را تغییر دهید و هر چیزی را که نمی توانید تغییر دهید را بپذیرید و .تفاوت این دو را بدانید و منظور از نامشروط این است که فرد بتواند خود، دیگران و دنیا و زندگی را همانطوری که هست بپذیرد

 پذیرش نامشروط خود:

پذیرش نامشروط ( خود ، دیگری و زندگی ) پایه و اساس سلامت روان می باشد و برای داشتن احساس خوشبختی در زندگی ضروری می باشد، ولی متاسفانه افراد اکثرا خودشان را به صورت مشروط می پذیرند، پذیرش مشروط خود به این معنی است که شخص خود را تحت شرایط خاص می پذیرد مثلا فرد خودش را زمانی می پذیرد که عملکرد خوبی داشته باشد یا دیگران تاییدش کنند و هنگامی که نتواند عملکرد خوبی داشته باشد یا تایید دیگران را به دست بیاورد دچار مشکل روانشناختی می شود مثلا ممکن است افسرده و… بشود.

پذیرش نامشروط دیگران:

دیگران را همان طور که هست بپذیرید همیشه این جمله را سرلوحله قرار دهید : ” گناهکار را بپذیر ولی گناهش را نه “. وقتی طرف مقابل شما خطای مرتکب شد او را به عنوان جایزالخطا بپذیرید و افراد را بخاطر ضعف های که دارد سزنش نکنید چون با این کار به خود آسیب می زنید. مثلا می گوید که فلانی آدم بسیار بدی است چون فلان کار را انجام داد پس اگر من هم مثل فلانی رفتار کنم آدم بسیار بدی هستم.

پذیرش نامشروط زندگی و دنیا :

بسیاری از افراد باورشان این است که دنیا و زندگی حتما باید مطابق میل من باشد وگرنه نمی توانم زندگی خوشی داشته باشم. اگر شرایط مطابق میل من نباشد این دنیا ارزش زندگی کردن ندارد. برای ایجاد پذیرش نامشروط دنیا و زندگی این سوال را از خودتان بپرسید که کجای دنیا نوشته شده است که زندگی و دنیا حتما باید مطابق من باشد؟ چه تضمینی وجود دارد که شرایط همیشه طبق میل من باشد؟ چه دلیلی وجود دارد که من حتماً باید به خواسته های خود برسم؟

از آنجایی که این اصول (نه تکنیک) توانسته اند روی هزارن فرد و روابطشان در کل دنیا تاثیر مثبت بگذارد لذا با اطمینان بیشتری می توان این اصول را مورد امتحان قرار داد.

نویسنده مقاله: اصغر کریمی مشاور و روان­درمانگر

کتاب ایجاد رابطه‌ای صمیمانه؛ هفت رهنمود برای خلق روابطی عادی و گفتگویی بهتر

نویسنده: آلبرت الیس و تد کرافورت

.جهت تعیین وقت مشاوره با اصغر کریمی وارد لینک شوید

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش