آسیب شناسیاختلالات روانیارتقاء سلامت روان

اضطراب شدید چیست و چطور باید آن را تشخیص دهیم؟

9 علامت اضطراب شدید و مزمن

اضطراب شدید و غیر عادی چیست؟ شما چقدر درگیر اضطراب هستید و از آن آگاه هستید؟ گاهی از اوقات افراد مضطرب خودشان هم نمی‌دانند درگیر اضطراب هستند. ازاین‌رو، باید بدانیم که اضطراب نشانه‌های فراوانی دارد. از جمله علائم اضطراب شدید می‌توان به سردرد، درد دهان، مشکلات پوستی، مشکلات خواب، تغییرات در اشتها و… اشاره کرد.

اضطراب‌های کوتاه‌مدت و لحظه‌ای طبیعت زندگی مدرن هستند. اما اگر شما به انواع استرس آشنا باشید و بدانید که مبتلا به استرس مزمن هستید، علائم شدیدتری را احساس می‌کنید. منظور از استرس مزمن، احساس اضطراب مداومی است که حاصل حمله هورمون‌های استرس زا به دلیل مشکلاتی همچون بیکاری و یا آشفتگی در زندگی شخصی است. اگر از علائم مشابهی رنج می‌برید، روزانه زمانی را برای بیرون رفتن از محیطی که هستید قرار دهید. این بیرون رفتن می‌تواند یک راه‌رفتن ساده و یا حتی خاموش کردن تلفن همراهتان باشد.

در این مقاله به تعدادی از مهم‌ترین علائم اضطراب شدید در افراد اشاره‌ای خواهیم داشت:

۱- سردردهای هفتگی به خصوص در آخر هفته

بر اساس تحقیقات مرکز سردرد دانشگاه واشنگتن، استرس‌های ناگهانی می‌تواند احتمال میگرن را افزایش دهد. اگر از این مشکل رنج می‌برید در روزهای کاری از برنامه غذایی و برنامه خواب قاعده‌مندی پیروی کنید تا مشکلاتتان به حداقل برسد.

۲- اضطراب و دردهای دهان

زخم دهان یکی از نشانه‌های ساییدن دندان‌هاست. ساییدن دندان‌ها عموماً در زمان خواب اتفاق می‌افتد و در زمان اضطراب چند برابر می‌شود. اگر چنین نشانه‌ای را مشاهده می‌کنید از دندان‌پزشکتان بخواهید تا برایتان محافظ دندانی تجویز نماید. بیش از ۷۰ درصد کسانی که از محافظ دندانی استفاده می‌کنند سایش دندان‌هایشان را کاهش و یا متوقف می‌کنند.

۳- خونی شدن لثه‌ها از علائم اضطراب شدید

بر اساس تحقیقی در برزیل، کسانی که از اضطراب رنج می‌برند بیشتر در معرض مشکلات دهانی قرار دارند. افزایش مزمن سطح هورمون استرسی کورتیزول می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار داده و باعث شود تا باکتری‌ها به لثه حمله‌ور شوند. اگر شما از این علائم رنج می‌برید و ساعات کار طولانی دارید و یا غذای خود را در محل کار صرف می‌کنید همیشه یک مسواک کنار خود داشته باشید. همچنین شما باید از دندان‌هایتان با خواب کافی محافظت کنید. خواب کافی، استرس شما را کاهش می‌دهد و از این رو باعث می‌شود مشکلات دهانی کمتری پیدا کنید.

۴- اضطراب و دیدن خواب‌های عجیب

رویاها معمولاً و در شرایط عادی باید مثبت باشند. یعنی وقتی شما از خواب بیدار می‌شوید باید حال بهتری نسبت به وقتی دارید که به خواب می‌روید داشته باشید. اما وقتی شما مضطرب هستید به‌طور مکرر از خواب بیدار می‌شوید و این به‌هم‌ریختگی باعث می‌شود خواب‌های ناخوشایندی ببینید و این موضوع در شب‌های مختلف همیشه تکرار می‌شود. اگر دچار این مشکل هستید باید بدانید عادات خوب برای خواب می‌تواند برای شما مؤثر باشد. منظور از عادات خوب ۷-۸ ساعت خوابیدن در شب و نخوردن کافئین و مشروبات الکلی در نزدیکی زمان خواب است.

۵- آکنه‌های ناگهانی

استرس التهاب بدن و پوست را زیاد می‌کند و باعث ایجاد آکنه در بزرگ‌سالان می‌شود. همچنین وجود آکنه‌های ناگهانی از علائم اضطراب شدید است. برای آرام کردن این التهاب از لوسیون‌های لایه‌بردار دارای سالسیلیک اسید و بنزوئیل پروکساید و یا مرطوب کننده‌هایی که از بسته شدن منافذ پوستی شما جلوگیری می‌کنند، استفاده کنید چرا که این مواد کمک می‌کند تا پوست شما خشک نشود. اگر استفاده از این مواد برای شما تا چند هفته کارساز نبود برای درمان قوی‌تر به پزشک مراجعه کنید.

۶- خارش پوست ناشی از اضطراب

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که از خارش مزمن رنج می‌برند، احتمال زیاد دارای اضطراب هستند. جدا از خارش عصبی، مشکلات پوستی دیگر مانند آماس پوست، اگزما و پسوریازیس نیز می‌تواند از علائم اضطراب شدید باشد. استرس آکسون‌هایی را فعال می‌کند که باعث ایجاد خارش می‌شود.

۷- آلرژی‌های غیر عادی

تحقیقات نشان می‌دهد مبتلایان به آلرژی در زمان اضطراب دچار مشکلات بیشتری نسبت به زمانی هستند که اضطراب در آنان وجود ندارد. هورمون‌های استرس، پادتن ای (E) را شبیه‌سازی می‌کند. پادتن E نوعی پروتئین در بدن است که باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

۸- تغییرات در اشتها

تغییرات اشتهایی در زمان اضطراب کاملاً عادی هستند. زمانی که شما مضطرب هستید، یا دچار بی‌اشتهایی می‌شوید و یا برعکس اشتهایتان بیش‌ازاندازه زیاد می‌شود. تحقیقاتی نشان داد که ۸۱ درصد از افراد مضطرب دچار مشکلات مرتبط با اشتها می‌شوند و از این ۸۱ درصد ۶۲ درصد آن‌ها دچار افزایش اشتها و ۳۸ درصد آن‌ها کاهش اشتها را تجربه می‌کنند. تحقیق دیگری از ۱۲۹ نفر نشان می‌دهد بروز استرس با خوردن مواد غذایی، بدون آنکه گرسنه شوید در ارتباط است. این تغییرات اشتهایی، نوسانات وزن را در دوران اضطراب در پی خواهد داشت. به عنوان مثال در تحقیقی از ۱۳۵۵ نفر محققان به این نتیجه رسیدند که اضطراب با افزایش وزن در افراد چاق در ارتباط است.

۹- دل‌دردهای عصبی

اضطراب همان‌گونه که باعث ایجاد سردرد، کمردرد و بی‌خوابی می‌شود، باعث ایجاد دل‌درد نیز می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد مردان و زنانی که از سطوح اضطراب بالایی رنج می‌برند تا سه برابر نسبت به کسانی که آرامش دارند، احتمال ابتلا به دردهای شکم را بیشتر احساس می‌کنند. دلیل این امر مشخص نیست، اما احتمال می‌رود که وجود مسیر عصبی مشترک مغز با روده‌ها باعث می‌شود زمانی که مغز به اضطراب واکنش می‌دهد روده‌ها نیز تحت تأثیر قرار گیرند.

به همین جهت شما باید بدانید چگونه می‌توان استرس را مدیریت کرد. به همین منظور به کمک یک روانشناس و البته به کمک ورزش و استراحت صحیح نه تنها می‌توان به سمت درمان اضطراب حرکت کرد، بلکه می‌توان مشکلات معده و روده را نیز درمان نمود. با این حال اگر دچار دل‌دردهای مکرر می‌شوید با پزشک خودتان راجع به مشکلتان صحبت کنید تا به کمک او بتوانید از شر حساسیت‌های غذایی، عدم تحمل لاکتوز و سندروم تحریک‌پذیری نیز راحت شوید.

آیا شما نیز با این علائم دست‌وپنجه رنج می‌کنید؟ برای درمان این علائم چه پیشنهاد‌هایی دارید؟ آن را با مخاطبان مجله بهداشت روان در میان بگذارید.

منبع

برگرفته از: prevention و healthline

گروه روانشناسی ستاره

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش