بهداشت روانفرزندپروری و رشد

کنجکاوی جنسی کودک

با کنجکاوی جنسی کودکان چه کنیم؟

کنجکاوی جنسی کودکان و بازی و رفتارهای جنسی کودکان از نگرانی‌های مهم بسیاری از والدین است. والدین در برخورد با کنجکاوی جنسی کودک و پرسش‌هایش درباره‌ی مسائل جنسی سردرگم می‌شوند. برخی از والدین از سؤال‌های جنسی کودک خشمگین می‌شوند یا از پاسخ دادن به کودک خودداری می‌کنند. مسائل جنسی یکی از نیازهای بنیادین انسان است که پیش‌تر در نظریه نیازهای مزلو به آن پرداختم. کودکان به شیوه‌های گوناگونی مانند دست زدن به اندام جنسی خود و دیگران، نگاه کردن، لخت شدن و بازی‌های کودکانه کنجکاوی جنسی می‌کنند.

آیا بازی‌های جنسی کودکان طبیعی است؟

کودکان در حدود سن ۳ تا ۶ سالگی به بدن و جنسیت خود و جنس مخالف حساس می‌شوند. آن‌ها در این سن به تفاوت‌های جنسی پی می‌برند و از روی کنجکاوی، در بازی‌ها و برخورد با جنس مخالف به‌ویژه همسالانشان، به کشف، بررسی و مشاهده می‌پردازند. کودکان در بازی‌هایشان نقش بزرگ‌سالان را بازی می‌کنند. دکتر بازی، خاله‌بازی و بازی‌هایی ازاین‌دست می‌تواند زمینه‌ساز کنجکاوی جنسی کودک شود. اما نباید از انجام این بازی‌ها خودداری کرد. کودک با انجام این بازی‌ها وظایف و حقوق نقش‌های بزرگ‌سالان را تمرین می‌کند.

کنجکاوی جنسی در کودکان

با کنجکاوی جنسی کودک چه کنیم؟

حمام کردن با والد هم‌جنس

نخستین سفارش من این است که کودک با والد هم‌جنس خود به حمام برود. پس پسران با پدر و دختران با مادر حمام کنند. کودک در حمام به تفاوت‌های جنسی خود و والدی که جنس مخالف دارد واکنش نشان می‌دهد. او به تفاوت‌های اندام خود با والد جنس مخالفش نگاه می‌کند و کنجکاوی جنسی کودک افزایش می‌یابد. گاهی از والدینش می‌پرسد که چرا اندام او شبیه والد جنس مخالفش نیست. پس حمام کردن با والد جنش مخالف، کار درستی نیست. از لمس بخش‌های خاص بدن کودکتان و قربان صدقه رفتن پیرامون این بخش‌ها خودداری کنید. کودک این رفتار را می‌آموزد و بدن خود را لمس خواهد کرد.

جدا کردن اتاق خواب کودک و والدین

از خواباندن کودک در اتاق خواب پدر و مادر خودداری کنید. کودکان رفتارهای والدین را تقلید می‌کنند پس آن‌چه در اتاق خواب رخ می‌دهد باید از چشم کودک دور باشد. من با موارد بسیاری برخورد داشته‌ام که پدر و مادر پس از خواباندن کودک به آمیزش می‌پرداختند ولی بعدها متوجه شدند که کودکشان شب‌ها خود را به خواب می‌زند تا از رفتارهای پدر و مادر در اتاق خواب آگاه شود. این حس کودک از روی کنجکاویست. از سوی دیگر مشاهده‌ی این رفتارها کودک را می‌ترساند و به افسردگی و بیزاری از پدر و مادر می‌انجامد.

ماهواره و فیلم‌های نامناسب برای کودک

بخش مهمی از کنجکاوی جنسی کودک با تماشای فیلم‌های تلویزیونی پدید می‌آید. نگذارید کودک فیلم‌هایی که برای گروه سنی‌اش نامناسب است را تماشا کند. بخش بزرگی از کنجکاوی جنسی کودک به دلیل تماشای فیلم‌های نامناسب برای سنش پدید می‌آید.

برخورد منطقی، خودداری از تنبیه و سرزنش کودک

سرزنش و تنبیه کودک رفتاری نادرست است. کودک درک درستی از مسائل جنسی ندارد و تنها از روی کنجکاوی دست به رفتار یا پرسش می‌زند. برخورد خشن با کودک نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت. به کودکانتان بگویید: «اندام هر کس چیزی خصوصی است و نباید نسبت به اندام جنسی دیگران کنجکاو شود یا لمس کند. انسان هنگامی‌که به دستشویی می‌رود درب را می‌بندد تا دیگران او را نبینند همین‌طور باید اندام را از دیگران پنهان کنیم. پس نشان دادن و نگاه کردن به برخی از اندام‌های دیگران ممنوع است و باید از آن خودداری کرد.»

بچه‌ها هنگام بازی نباید درب اتاق را قفل کنند هر چند وقت یک بار به بهانه‌ای مانند آوردن میوه و یا پرسیدن یک پرسش به اتاق کودک بروید و پیش از ورود درب بزنید.

کمک گرفتن از روان‌شناس کودک

روان‌شناس کودک می‌تواند بهترین راهنمای شما برای برخورد با کنجکاوی کودک و نیز اصلاح رفتار کودک باشد. اگر با کودکتان در این زمینه با مشکل روبه‌رو هستید ما شما را راهنمایی خواهیم کرد.

منبع

آقای روان‌شناس

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش