آسیب شناسیاختلالات روانیارتقاء سلامت روانبهداشت روانسبک زندگی

شاخص‌های بهداشت روان

نشانه‌های انسان سالم

شرط موفقیت و شادمانی در زندگی، داشتن روانی سالم و آگاهی از پیش‌نیازهای دستیابی به آن است.
تا از سلامت و بهداشت روان سخن به میان می‌آید، همه ما برای خودمان یک پا مشاور می‌شویم و انواع و اقسام دیدگاه‌ها و توصیه‌ها را مطرح می‌کنیم. از این بدتر زمانی است که تا کمی ناراحتی و دل‌گرفتگی و غصه داریم، به همه می‌گوییم من افسرده شدم! درحالی‌که تشخیص حال خوب و بد به این راحتی و آسانی‌ها هم نیست و این امر مهم که با روان و شخصیت ما ارتباط دارد، حتماً باید با کمک متخصص و کارشناس همین زمینه ارزیابی شود.

بهداشت روان به چه دردی می‌خورد؟

داشتن روان سالم به ما این امکان را می‌دهد تا از تمام ظرفیت‌های وجودمان برای زندگی بهتر استفاده کنیم و در شرایط پیچیده زندگی امروز بتوانیم با نگرانی‌ها و استرس‌ها به خوبی مقابله کنیم، انسان مؤثری برای جامعه و اطرافیانمان باشیم و از زندگی لذت ببریم؛ پس می‌بینیم که توجه به داشتن روان سالم تا چه اندازه می‌تواند نقش مهمی در زندگی ما داشته باشد.

در ادامه شاخص‌های بهداشت روان آورده شده است:

احساس مثبت

اگر به خودتان احساس مثبتی دارید، مدام به خودتان گیر نمی‌دهید و خودتان را دوست دارید و برای خود احترام قائل هستید و به همین اندازه نیز احساس می‌کنید انسان‌های دیگر دوست‌داشتنی و قابل‌احترام هستند، شما اولین نشانه روان سالم را دارید و این خیلی خوب است!

دوست داشتن دیگران

اگر احساس می‌کنید دوست دارید کسی را دوست داشته باشید و به او مهر و عشق بورزید و کسی هم شما را دوست داشته باشد و به شما عشق بورزد و محبت کند، شما شرایط طبیعی دارید و از نیازی کاملاً طبیعی برخوردارید؛ پس خداوند را برای داشتن این نعمت شکر کنید.

مواجهه با تغییرات زندگی

آیا از تغییرات زندگی استقبال می‌کنید و با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، از دستشان فرار نمی‌کنید و آن‌ها را می‌پذیرید، این توان سازگاری و داشتن انعطاف در قبال مسائل زندگی، ویژگی ارزشمندی در شماست که باید قدر آن را بدانید، چون شما یکی دیگر از شاخص‌های بهداشت روان یا سلامت روانی را دارید.

نوع واکنش برابر تلخی زندگی

وقتی با خطرات و مشکلاتی در زندگی روبه‌رو می‌شوید، چه واکنشی دارید؟ آیا ترس و اضطراب تمام وجودتان را فرا می‌گیرد و فکر می‌کنید بدترین شرایط به سراغتان آمده است یا بدترین و منفی‌ترین نتایج در انتظارتان است؟ یا در شمار کسانی هستید که می دانید زندگی فراز و نشیب دارد و آمیخته به تلخی‌ها و شیرینی‌های گذراست، روزهای بد و سخت می‌گذرد همان‌گونه که تلخی‌ها و مشکلات گذشته تمام شد. اگر در شمار دسته دوم هستید، خیلی خوب است با همین نگرش به زندگی ادامه بدهید.

جسارت در شروع کارها

وقتی می‌خواهید کاری را شروع کنید، مسئولیتی بر عهده بگیرید و تصمیم جدی اتخاذ کنید، چه فکر و احساسی را تجربه می‌کنید؟ باز هم فکر می‌کنید همه چیز خراب خواهد شد، نتیجه نمی‌گیرید، شکست می‌خورید و با انبوهی از ناکامی‌ها روبه رو خواهید شد؟ یا به خودتان می گویید این کار ممکن است به نتایج متفاوتی منجر شود و احتمال پیروزی و شکست را در نظر می‌گیرید و بررسی‌های لازم و منطقی را درباره آن انجام می‌دهید و به دام افکار منفی و ناامیدکننده نمی‌افتید؟ امیدواریم در شمار دسته دوم باشید که از بهداشت روان برخوردارند.

رابطه‌تان با احساساتتان چگونه است؟ اصلاً آن‌ها را می‌شناسید؟ می‌توانید نامشان را بگویید؟ در شرایط مناسب می‌توانید به شیوه‌ای درست و مناسب آن‌ها را ابراز کنید و نشان بدهید؟ یا با آن‌ها بیگانه هستید و نمی‌دانید چطور باید در ظاهر آن‌ها را نشان بدهید؟ کسانی که خود را جزو دسته اول می‌دانند، دارای شاخص دیگری از سلامت روان هستند.

دنبال راهکارهای متفاوت

اهل فرورفتن به دنیای خیال هستید تا از این طریق به راهکارهای متفاوت بیندیشید؟ احساس می‌کنید توانایی دارید که با راهکاری جدید کاری ر ا انجام دهید؟ همین که اهل این تصورات باشید، نقطه امیدوارکننده‌ای است. این ویژگی را حفظ کنید.

نوع نگاه به خطای انسانی

آیا احساس می‌کنید دارای تفکرات غیرمنطقی هستید؛ مثلاً توقع دارید هیچ اشتباه و خطایی از شما یا دیگران سر نزند؟ یا این‌که می‌دانید بروز اشتباه از خودتان یا هر کس دیگری امری طبیعی است؟ این‌گونه نگاه کردن به مسائل یعنی واقعیت آن‌ها را دیدن و پذیرفتن یکی دیگر از شاخص‌های بهداشت روان است. اگر توانایی‌های خودتان را می‌شناسید و تلاش می‌کنید آن‌ها را به کار ببندید و اگر می‌توانید با دیگران به خوبی ارتباط برقرار و این ارتباط را حفظ کنید، شما نشانه‌های خوبی از سلامت روان را دارید.

منبع

سایک‌نیوز

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش