بهداشت روانسبک زندگی

سینما و انسان

به قلم امیر حسین حسینی پور

سینما به عنوان یکی از رسانه های جمعی نقش مهمی در تولید افکار و تاثیرگذاری بر مردم دارد. پرده ی نقره ای سینما ساعت ها مخاطب خود را سرگرم می کند و این سرگرمی با تولید مفاهیم و افکار صورت می گیرد.

مفاهیمی که ماه ها و سال ها توسط گروهی تهیه شده است و حال می خواهد دنیای جدید و افق تازه ای را بیان کند.

مقاله، رمان،شعر و.. هر کدام نقش مهمی در فرهنگ سازی، تولید افکار و تاثیرگذاری برای گروه کثیری دارند.

اما هنر هفتم که از مهم ترین تکنولوژی های بصری استفاده کرده است؛ می تواند مخاطب خود را دچالش فکری کند و حتی احساسات را برانگیزد.

احساسات و عواطف دو وجه مهم انسانی هستند که سینما با این دو وجه کار می کند و در تلاش است تا عواطف و احساسات را دچار تحول کند.

تصاویر، حرکات دوربین، بازیگران، کارگردانی و عوامل پشت صحنه یک مفهوم بزرگ را خلق می کنند و آن را به نمایش می گذارند تا بتوانند بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطب خود داشته باشند.

سینما و جامعه

سینما رابطه ی تنگاتنگی با جامعه دارد و مانند آینه ای است که سعی دارد واقعیت و اتفاق های جامعه را با دید جزئی تر و بصری تر جلوه دهد.

سینما سوژه های خود را از محیط جامعه می گیرد ولی آن را به منظور برانگیختن درون مخاطب بر روی پرده ی نقره ای خود می برد.

سینما و قدرت

سینما دچار تغیر و تحولات فروانی شده است اما همیشه از آن به عنوان ابزاری در دست قدرت استفاده می شود.

در زمان آلمان نازی کارگردان هایی مانند لنی ریفنشتال که کارگردان های حکومتی بودند سعی داشتند که از طریق دوربین و ابزار هنر هفتم چهره‌ی هیتلر را یک چهره ی مقدس جلوه دهند و در این کار هم بسیار موفق بودند.

این رشته در این برهه ی تاریخی ابزاری در دست فاشیسم و حکومت های تمامیت خواه بود و کارگردان ها در خدمت قدرت کار می کردند.

اهمیت و تاثیرگذاری

سینما با مفهوم انسان، نیازها، عواطف و احساساتش سر و کار دارد و همیشه فیلم هایی که ساخته می شود این گونه مفاهیم را نشان می دهند. مفاهیمی که هر روز ما در دنیای واقعی شاهد آن هستیم. اما تاثیرگذاری در هنر هفتم برای ما عینی تر و پر جزئیات تر است.

این حوزه کشمکش های درونی انسان ها را به ما نشان می دهد و ما را با دنیای پیرامون خود آشنا تر می کند و ما وقتی کاراکتر های فیلمی را مشاهده می کنیم؛ زندگی خود را به یاد می آوریم و سعی داریم که ارتباطی میان فیلم و کاراکتر هایش با زندگی خودمان برقرار کنیم.

سینما با مخاطبان خود همدردی و همفکری می کند و به این خاطر این رسانه ی جمعی نقش مهمی در فرهنگ سازی، تاثیر گذاری و تولید افکار و دغدغه های انسانی دارد.

نویسنده: امیر حسین حسینی پور

نظرات خود را برای بهداشت روان ارسال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش