بهداشت روانسبک زندگیهوش هیجانی (روابط میانفردی)

رابطه سالم و موفق

چطور میزان سلامت یک رابطه را ارزیابی کنیم؟

قبل‌ترها، حدوداً ۴٠-۵٠ سال پیش، اعتقاد به راین بود که معیار رابطه سالم، دعوای کمتر و یا شباهت زیاد بین طرفین است.
امروزه، روانشناسان، درمانگران و محققین این‌طور فکر نمی‌کنند.
طبق تحقیقات دکتر جانسون، مهم‌ترین و ضروری‌ترین معیار رابطه سالم، پاسخ‌دهی هیجانی است؛ پاسخ‌دهی هیجانی، به این معناست که شما اعتماد و ارتباط هیجانی کافی‌ای با همسرتان دارید که باعث می‌شود هنگامی‌که دعوا می‌کنید و تفاوت‌های بسیاری دارید، مطمئن شوید که دوباره به‌سوی هم برمی‌گردید. به‌عبارت‌دیگر، این ارتباط هیجانی، به شما این اطمینان را می‌دهد که شما هرزمانی که لازم باشد، می‌توانید به‌طرف مقابلتان دسترسی داشته باشید و به او نزدیک شوید. این حالتی است که در روانشناسی، آن را دلبستگی ایمن می‌نامند.
مثلاً: وقتی شما احساس می‌کنید برای طرف مقابلتان مهم هستید، اولویت اول او هستید، فرد بخصوصی در زندگی او محسوب می‌شوید، اگر به او نیاز داشته باشید او در دسترس شماست، او شمارا ستایش می‌کند و…
در این صورت، شما احساس می‌کنید او ازنظر هیجانی کاملاً کنار شماست و ارتباط هیجانی قوی‌ای بین شما برقرار است.
جالب اینجاست که اگر شما این احساس ارتباط هیجانی قوی را داشته باشید، در رابطه‌تان با هر چیزی می‌توانید سَر کنید؛ تحقیقات نشان می‌دهد، زوج‌هایی که دلبستگی ایمن دارند، باتجربه‌هایی مثل، جنگ، بیماری‌های مختلف، و… به خوبی کنار می‌آیند. حتی دلبستگی ایمن با سلامتی فیزیکی رابطه مثبت دارد، افرادی که پاسخ‌دهی هیجانی بالاتری دارند، به بیماری‌های قلبی و… کمتر دچار می‌شوند.
احساسِ امنیت شما در رابطه‌تان، به شما اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌دهد، دنیا را جایِ قشنگ‌تری می‌کند و شما احساس راحتی بیشتری می‌کنید، باعث می‌شود با استرس‌های روزمره، بهتر کنار بیایید و سلامتی فیزیکی و روانی بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.
خبر خوب‌تر اینکه، امروز، ما نه تنها این‌ها را می‌دانیم، بلکه می‌دانیم چطور دلبستگی ایمن اتفاق می‌افتد.
اگر احساس می‌کنید که لازم است روی رابطه‌تان کار کنید، لحظه‌ای درنگ نکنید. از هر منبع مفیدی استفاده کنید: یک کتاب خوب، یک مقاله جالب، یک پُست کاربردی، تجربه یک دوست قابل‌اعتماد، یک درمانگر حرفه‌ای و…شروع کنید. چون دنیا به ما و روابط بهتری نیاز دارد.

دوست بمانیم یا ازدواج کنیم؟

چرا بعضی از دوستی‌ها صمیمانه‌تر از بیشتر ازدواج‌هاست؟
– اغلب افرادی که در یک رابطه دوستانه طولانی‌مدت قرار دارند به‌مرور به‌جایی می‌رسند که بیشتر به هم علاقه‌مند می‌شوند و ازدواج می‌کنند. در مطالعات، پایداری دوستی‌های طولانی‌مدت معمولاً موفقیت‌آمیزتر از ازدواج است. درواقع دوستی‌های بلندمدت تنها رابطه انسانی است که در آن تئوری انتخاب را به‌کار می‌گیریم. ما اغلب در روابط دوستانه نیازی به #کنترل_و_تغییر_دیگری نمی‌بینیم. او را می‌پذیریم و سعی می‌کنیم با عیب و حسن او کنار بیاییم و از بودن در کنارش لذت ببریم.

– ازدواج بیش از هر رابطه انسانی دیگری طرفین را پایبند می‌کند. در این رابطه طرفین حق اشتباه کمتری دارند. طبق تحقیقات دکتر ویلیام گلسر، آنچه یک رابطه زناشویی را تخریب می‌کند، نه ناهمخوانی است و نه نبودن مهر و محبت، بلکه رفتارهای مخربی است که زن و شوهر معمولاً پس از ازدواج نسبت به یکدیگر به‌کار می‌گیرند. آن‌ها به‌شدت تمایل به کنترل بیرونی و تغییر دیگری دارند تا با خواسته‌ها و ایده‌آل‌هایشان نزدیک‌تر شود.

– اغلب زوج‌ها این‌طور احساس می‌کنند که اگر من الان احساس ناخشنودی از زندگی زناشویی‌ام می‌کنم، هرگز خود من مسئول این احساس نیستم، بلکه همسر من فرد مناسبی نیست. اگر بخواهم به زندگی مشترکم ادامه دهم باید او تغییر کند تا احساس رضایتمندی کنم.

– ازآنجا که در این دیدگاه عامل اصلی مشکل ما، طرف مقابل است و نه خود ما، هیچ تلاشی برای تغییر خود انجام نمی‌دهیم. از این‌رو ناراحتی‌های ما نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه غالباً شدیدتر هم می‌شود. زیرا ما هیچ قدرتی در تغییر فرد مقابل نداریم.

– برای به وجود آوردن تغییرات لازم و ساختن یک زندگی مشترک خشنود و بالنده باید به رفتارهای خود بیش‌تر توجه کنیم. تلاش دائمی برای کنترل و تغییر دیگری باعث می‌شود ما نتوانیم حقیقتاً از بودن در کنار یکدیگر لذت ببریم. روزی که متوجه بشویم این موضوع از توان ما خارج است و دست از کنترل دیگری برداریم، صمیمت به رابطه ما برمی‌گردد.

– آنچه افراد باید پیش از ازدواج بدانند این است که ازدواج موضوعی نیست که همه از آن شناخت درستی داشته باشند. مهارت اداره ازدواج را نیز در هیچ کجا نیاموخته‌اند. ازدواج یعنی قدم گذاشتن در یک کار مشترک که مهارت خاصی را در شیوه برخورد با مسائل و مشکلات احتمالی می‌طلبد که با وضعیت دوران دوستی متفاوت است. یک مشاور پیش از ازدواج شیوه‌های کسب آمادگی برای شروع و ادامه رضایت‌مندی زندگی مشترک را با شما در میان می‌گذارد.

منبع

پزشک‌آنلاین

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن

پژوهش