ارتقاء سلامت روانبهداشت روانسبک زندگیهوش هیجانی (روابط میانفردی)

همسر ایده‌آل شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

با چه کسی ازدواج کنم؟ شبیه به خودم یا متفاوت؟

همسر ایده‌آل شما چه خصوصیاتی دارد؟ برای ازدواجی موفق باید تشابهات اساسی بیشتر از اختلافات باشد، تفاوت جزئی می‌تواند روابط را بهتر کند اما تفاوت‌های اساسی باعث نابودی آن می‌شود.

شاید شنیده‌اید که متضادها یکدیگر را جذب می‌کنند. برای فردی اجتماعی، با نشاط و برونگرا امری غیرعادی نیست که فردی اهل تفکر و درونگرا را جذب کند. افراد سست شاید به دنبال فردی قوی و آرام باشند تا به آنها احساس امنیت و ثبات بدهد. افرادی با ثبات و خوددار دوست دارند شریک زندگی‌شان گرم و دوست‌داشتنی و سرگرم‌کننده باشد تا بتوانند سختی‌های زندگی را جبران کنند. اما آیا ازدواج دو فرد متفاوت می‌تواند ازدواجی موفق باشد؟

تفاوت‌ها چگونه انتخاب همسر ایده‌آل را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

تفاوت‌ها گاهی باعث تفاوت در نحوه زندگی فرد می‌شود. همان‌طور که دوست‌ها و عاشق‌ها برای مدت کوتاهی با هم به خوبی به سر می‌برند و در واقع مکمل یکدیگر هستند و تمایل دارند که بی‌کفایتی و نیازهای خودشان را به این شکل از بین ببرند. اما اگر با هم ازدواج کنند تفاوت‌های آنها با هم برخورد می‌کنند و تفاوت‌های اساسی بین آن دو نمایان می‌شود. ظاهر و جذابیت زن آزاردهنده می‌شود و رفتاری جدی و قابل پیش‌بینی مرد باعث بیزاری. مرد کناره‌گیری می‌کند و زن احساس می‌کند که پس زده شده است. زن خشمگینانه سعی می‌کند دوباره موقعیت قبلی‌اش را به دست بیاورد اما مرد بیشتر کناره‌گیری و انتقاد می‌کند.

همان‌طور که کشمکش بر سر قدرت بیشتر می‌شود هردوی آنها از راه‌هایی استفاده می‌کنند که صمیمیت راستینی که هرکدام آرزویش را داشتند از بین می‌رود. این اتفاق ناخوشایند بر اساس تجربه‌های روانشناسی و مشاهدات بالینی به دست آمده است. تضادها برای زمان کوتاهی ممکن است دو نفر را جذب و شیفته یکدیگر کند. روابط طولانی اغلب زمانی شکل می‌گیرد که شباهت بر عدم شباهت غلبه کند.

در ازدواجی که در آن یکی از طرفین بسیار مشکل‌پسند و ایرادگیر باشد و فرد دیگر بی‌نظم و کثیف، مشکلات به وجود می‌آید. اگر فرد کمال‌گرا بعد از ریخت‌وپاش طرف مقابل از تمیزی لذت ببرد، به خصوص اگر فرد مقابلش از او قدردانی کند، تعادل به وجود خواهد آمد. اما ایراد گرفتن مدام برای متوقف کردن بی‌نظمی باعث اختلاف دو طرفه می‌شود. زوج‌هایی هستند که خانم وسواسی بود و باعث شده است که شوهرش به مواد مخدر رو بیاورد. یا مرد وسواس شست‌وشو داشته و باعث مشکلات عصبی در همسرش شده است.

ازدواج موفق ناشی از شباهت‌ها است، نه تفاوت‌ها

زوج ایده‌آلی را می‌شناسم که هر دو آنها به‌شدت وسواسی بودند و شانه‌به‌شانه یکدیگر همه جای خانه را برق می‌انداختند. مثل دستگیره درها، کف اتاق‌ها و دیوارها و تعمیرات جزئی را هم انجام می‌دادند. همیشه خانه آنها مثل موزه بود اما آنها از آن راضی بودند. درحالی‌که مردم دیگر از گردش، قایقرانی و رفتن به ساحل لذت می‌برند، این زوج ترجیح می‌دادند به کارهای خانه برسند. اگر آنها مثل هم نبودند، مشکلات بزرگی برایشان به وجود می‌آمد. (افراد وسواسی به طور طبیعی سرسخت هستند و به سختی تغییر می‌کنند.)

وقتی افرادی با دیدگاه‌های متضاد و سلیقه‌های مختلف زمان زیادی را با هم سپری کنند برخورد بین آنها اجتناب ناپذیر است:

  • زوجی را تصور کنید که یکی از آنها عاشق حرف زدن و احساسات و عقاید است و دیگری فردی خوددار است و از تنهایی و خلوت لذت می‌برد.
  • یا فردی خونگرم را تصور کنید که دوست دارد با مردم باشد و از بودن با افراد مختلف لذت می‌برد اما با کسی ازدواج کرده است که تنهایی را ترجیح می‌دهد و به بیشتر مردم بی‌اعتماد و از آنها بیزار است.
  • یا کسی را که از نظر جنسی بسیار گرم است با کسی که سرد است تصور کنید.
  • یا فردی خسیس را با فردی دست و دل‌باز مقایسه کنید.

به نظرتان ازدواج چنین زوج‌هایی می‌تواند موفق باشد؟

در ازدواجی شاد باید تشابهات اساسی بیشتر از اختلافات باشد. مشکلات عظیمی بر اساس فلسفه‌های متفاوت تربیت کودک به وجود می‌آید و بسیاری از طلاق‌ها به همین دلیل به همین دلیل رخ می‌دهد. اگر مردم سلیقه‌های متفاوتی در مورد فراغت و سرگرمی داشته باشند مشکلاتی به وجود خواهد آمد و وقتی تفاوت‌های زیادی در ارزش‌ها وجود داشته باشد (مثل رفتار، اعتقادات و آموخته‌های سیاسی) بروز دعوا و کشمکش قطعی است.

کلام آخر درباره تفاوت‌ها و شباهت‌ها در همسر ایده‌آل

این باور که تفاوت‌ها باعث زندگی مشترک خوب می‌شود به احتمال زیاد برگرفته از این موضوع است که بعضی از تفاوت‌ها می‌تواند سازنده، محرک، هیجان برانگیز و جذاب باشد. فقط فردی خودشیفته می‌تواند با همزاد خود ازدواج کند! اما این مسئله که تضادها باعث ازدواج موفق می‌شوند، نادیده گرفتن واقعیت تأثیر تفاوت‌ها است.

تفاوت جزئی می‌تواند روابط را بهتر کند اما تفاوت‌های اساسی باعث نابودی روابط می‌شود.

 

اگر در این باره نظر یا سوالی دارید، آن را در قسمت کامنت‌های مجله بهداشت روان بپرسید تا متخصص ما به شما پاسخ دهد.

منبع

کتاب ۲۳ باور مخرب در ازدواج

گروه روانشناسی ستاره

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش