سبک زندگیمعرفی کتابوجودی یا اگزیستانسیالیسم

معرفی کتاب ۱۹۸۴

اثر داستانی تکان‌دهنده‌ی جورج اورول

کتاب ۱۹۸۴

۱۹۸۴، یکی از شاهکارهای مسلم ادبیات جهان است که تأثیر زیادی در فرهنگ عامه و رسانه‌ای جهان گذاشته است. این رمان اثر «جورج اورول»(George Orwell)، داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و شاعر انگلیسی است.

جورج اورول این رمان را در سال ۱۹۴۸ نگاشت و جامعه‌ای را به تصویر کشید که در آن خصوصیاتی همچون تنفر از دشمن و عشق به برادر بزرگ (Big Brother، ناظر کبیر، رهبر حزب) تبلیغ می‌شود. در جامعه تصویر شده گناهکار به راحتی اعدام می‌شود و آزادی‌های فردی به‌شدت توسط قوانین پایمال می‌شوند. در این داستان مفاهیمی نظیر دوگانه باوری (Doublethink) به معنای پذیرش هم‌زمان دو عقیده متضاد، جرم فکری (Thoughtcrime) و زبان نوین (Newspeak) که در آن واژه‌ای برای بیان مطالبی که با آرمان‌های حزب در تضاد هستند وجود ندارد، مطرح می‌شود.

در این رمان جهان میان سه قدرت بزرگ به نام‌های اوشنیا، اوراسیا و ایستاسیا (Oceania, Eurasia and Eastasia) تقسیم شده است. قهرمان داستان، شخصی به نام وینستون اسمیت است. داستان کتاب ۱۹۸۴ سه بخش عمده دارد. در بخش اول ما با شرایط جهان، اوشنیا (یا اقیانوسیه) و همین‌طور افکار اسمیت آشنا می‌شویم. بخش دوم به آشنایی اسمیت با جولیا، یکی دیگر از اعضای حزب و رابطهٔ آنها می‌پردازد. بخش سوم که باقی ماجرا را روایت می‌کند.

نظر دیگران درباره کتاب ۱۹۸۴

کتاب ۱۹۸۴ ما را از خطری آگاه می‌کند که امروز تمام انسان‌ها با آن روبرو هستند، خطر جامعه‌ای با آدم‌های ماشینی که کوچک‌ترین نشانی از فردیت، عشق و افکار نقادانه در آنها باقی نمانده است؛ ولی به دلیل «دوگانه باوری» از وضعیت خود آگاه نیستند. چنین کتاب‌هایی هشدارهایی جدی و قدرتمند محسوب می‌شوند و چه تلخ خواهد بود که خواننده از سر خودبینی، کتاب ۱۹۸۴ را صرفاً داستانی درباره خشونت استالینیستی ارزیابی کند و اشاره آن به جامعه امروزی ما را درنیابد. اریش فروم

۱۹۸۴ تاکنون به بیش از ۶۵ زبان مختلف ترجمه شده است و میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رسیده است و در نتیجه آن، جورج اورول به جایگاه ممتازی در ادبیات جهان رسیده است.

منبع

تایم

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش