آسیب شناسیاختلالات روانیارتقاء سلامت روانبهداشت روانسبک زندگی

قارچی که مغز را دوباره تنظیم می‌کند

روش جدید درمان افسردگی مقاوم به درمان

به گفته دانشمندان، ماده توهم‌زای موجود در قارچ جادویی (مجیک ماشروم) قابلیت “دوباره تنظیم کردن” مغز افراد مبتلا به افسردگی غیرقابل درمان را دارد.

به گزارش گاردین، این کشف امید نسبت به درمان افسردگی را افزایش داده است. در تحقیقات محدودی که توسط تیمی از محققان امپریال کالج لندن صورت گرفته به ۱۹ بیمار مبتلا به افسردگی دوزی از ماده روان‌گردان سیلوسایبین داده شد. در حدود نیمی از این بیماران پیشرفتی فوری و همچنین تغییراتی در فعالیت مغزی‌شان گزارش شد که این حالت تا حدود پنج هفته ادامه داشت.

البته این تیم تحقیقاتی تاکید کرده که افراد نباید به خوددرمانی روی آورند.

به گفته اعضای این تیم، تا قبل از آن که سیلوسایبین به عنوان درمانی برای افسردگی پذیرفته شود، ضروری است تا تحقیقاتی گسترده‌تر در این مورد انجام شود.

پیش‌ازاین هم تحقیقات کوچکی در این مورد صورت گرفت که نشان داد سیلوسایبین می‌تواند بر روی مغز اثر بگذارد و به مبتلایان به افسردگی این فرصت را بدهد تا از چرخه علائم مربوط به این بیماری خلاص شوند.

اما تأثیر دقیقی که احتمالاً این ماده می‌تواند بر فعالیت مغز داشته باشد، نامشخص بود.

شیوه بررسی

تیم تحقیقاتی امپریال کالج لندن مغز مبتلایان به افسردگی را قبل از درمان با سیلوسایبین و یک روز بعد از آن که بیماران مجدداً “هوشیاری” خود را به دست آوردند، از طریق ام آر آی، اسکن کردند.

به گفته دکتر رابین کارهارت‌هریس، سرپرست تیم تحقیقاتی در امپریال کالج، مغز افراد دچار افسردگی “از صحبت کردن و پاسخ دادن خودداری می‌کند” و این ماده آن را “دوباره تنظیم می‌کند”.

دکتر کارهارت‌هریس به بی‌بی‌سی گفت: “بیماران از چنین قیاس‌هایی استفاده کردند. من دوباره تنظیم شدم، دوباره متولد شدم، دوباره به راه افتادم. و یکی از بیماران گفت که مغزش تخریب شده بود و حالا تمیز شده.”

به هرحال این تحقیق بر روی گروه کوچکی صورت گرفته و گروهی از افراد سالم را که بتوان اسکن مغز آنها را با افراد بیمار مقایسه کرد، شامل نمی‌شد.

اما شکی نیست که نزدیک شدن به درمان این قبیل بیماران بر ضرورت انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه حکایت دارد.

پروفسور میتول متها، از انستیتو روان‌پزشکی کینگز کالج لندن معتقد است: “مسئله قابل تأمل درباره این یافته‌ها آن است که پس از دریافت یک دوز سیلوسایبین، تغییرات مغزی در شبکه‌هایی اتفاق افتاده که ما می‌دانیم با افسردگی مرتبط است.”

لینک گزارش پژوهش در ژورنال ساینتیفیک ریپورت:

Psilocybin for treatment-resistant depression: fMRI-measured brain mechanisms

لینک خبر در گاردین:

Magic mushrooms ‘reboot’ brain in depressed people – study

منبع

خبرآنلاین

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش