ارتقاء سلامت روانبهداشت روانخودشکوفایی و عزت نفس

اعتمادبه‌نفس و روش اندازه‌گیری آن

اعتمادبه‌نفس من چقدر است؟

تست اعتمادبه‌نفس به شما کمک می‌کند تا میزان اعتمادبه‌نفس خود را بسنجید و در صورت لزوم راهکارهایی را برای افزایش اعتمادبه‌نفستان بیابید.

داشتن یا نداشتن اعتمادبه‌نفس موضوع مهمی است که مردم بارها در شرایط مختلف درگیر آن می‌شوند. این مخصوصاً زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که بخواهیم کاری را آغاز کنیم. در همان اولین قدم پاسخ به این‌که آیا از پس انجام آن کار برخواهیم آمد یا نه به میزان اعتمادبه‌نفس ما بازمی‌گردد. اگر جوابمان مثبت باشد، شروع کرده و برای موفقیت در آن برنامه‌ریزی می‌کنیم اما اگر تصور کنیم که موفقیت در آن کار در حد توانمان نیست، احتمالاً از انجام آن منصرف خواهیم شد. افرادی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، توانایی‌های خود را باور دارند و احساس ارزشمندی می‌کنند. می‌توانید با تست اعتمادبه‌نفس زیر خود را محک بزنید.

تست اعتمادبه‌نفس

اگر می‌خواهید میزان اعتمادبه‌نفستان را بسنجید، می‌توانید به سؤالات این آزمون پاسخ دهید. در هر مورد گزینه‌ای که به رفتارهایتان نزدیک‌تر است را علامت بزنید. لطفاً آنچه هستید را در نظر بگیرید نه آنچه باید باشید یا دوست دارید باشید و بابت اینکه باید گزینه‌های غلط را علامت‌گذاری کنید نگران نباشید. در پایان اعدادی را که در هر پاسخ آن‌ها را علامت زده‌اید جمع کنید.

پرسشنامه

۱ ۲ ۳ ۴ ۵

 ردیف  جملات توصیفی هرگز  به ندرت  گاهی  اغلب اوقات  همیشه
 ۱  کاری را انجام می‌دهم که از من انتظار می‌رود نه آنچه درست است.  ۵  ۴  ۳  ۲  ۱
 ۲  موقعیت‌های جدید را با آرامش و به راحتی مدیریت می‌کنم.  ۱  ۲  ۳  ۴  ۵
 ۳  در مورد زندگی احساس مثبت همراه با شور و هیجان دارم.  ۱  ۲  ۳  ۴  ۵
 ۴  اگر کاری به نظر سخت برسد از انجام آن احتراز خواهم کرد.  ۵  ۴  ۳  ۲  ۱
 ۵  من حتی بعد از آن‌که همه از تلاش دست بکشند ادامه می‌دهم.  ۱  ۲  ۳  ۴  ۵
 ۶  درصورتی‌که تلاش کنم به نتیجه خواهم رسید.  ۱  ۲  ۳  ۴  ۵
 ۷  به اهدافی که تعیین کرده‌ام می‌رسم.  ۱  ۲  ۳  ۴  ۵
 ۸  وقتی با مشکلات روبرو می‌شوم احساسات منفی به سراغم می‌آید و ناامید می‌شوم.  ۵  ۴  ۳  ۲  ۱
 ۹  با افرادی مراوده دارم که علی‌رغم تلاش زیاد هنوز به اهدافشان نرسیده‌اند.  ۵  ۴  ۳  ۲  ۱
 ۱۰  افراد از کارها و یافته‌هایم تعریف و تمجید می‌کنند.  ۱  ۲  ۳  ۴  ۵
 ۱۱  اگر در انجام کاری سریع به نتیجه نرسم از ادامه تلاش دست می‌کشم.  ۵  ۴  ۳  ۲  ۱
 ۱۲  وقتی بر مانعی غلبه می‌کنم به درسی که گرفته‌ام فکر می‌کنم.  ۱  ۲  ۳  ۴  ۵
 ۱۳  معتقدم اگر سخت کار کنم به اهدافم خواهم رسید.
 ۱۴ با افرادی که در حرفه‌ای مشابه من کار می‌کنند و در کارشان موفق هستند رابطه دارم.  ۱  ۲  ۳  ۴  ۵

جمع کل = ……

تفسیر نتایج تست اعتمادبه‌نفس

۱. اگر در این تست اعتمادبه‌نفس امتیاز ۱۴ تا ۳۲ به دست آورده‌اید نشان می‌دهد شما دلتان می‌خواهد اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌داشتید. نگاهی دقیق‌تر به همه آن چه در زندگی به‌دست آورده‌اید بیندازید. شما بیشتر تمایل دارید بر آن چه ندارید تمرکز کنید و این مساله وقت و انرژی‌ای را که باید صرف مهارت‌ها و استعدادهایتان کنید به هدر می‌دهد. به دنبال راهکارهای برای افزایش اعتمادبه‌نفس خود باشید. در پایان این مقاله نیز راهکارهایی ارائه شده است.

۲. اگر در این تست اعتمادبه‌نفس امتیاز ۳۳ تا ۵۱ به دست آورده‌اید نشان می‌دهد در مسیر تشخیص مهارت‌ها و باور به توانایی‌هایتان به درستی گام برمی دارید. ولی کمی در مورد خودتان سخت‌گیر هستید و این موجب می‌شود نتوانید از مزایای رسیدن به تجارب و بهبود مهارت‌ها استفاده کنید. برای افزایش اعتمادبه‌نفستان باز هم تلاش کنید.

۳. آفرین! اگر در این تست اعتمادبه‌نفس امتیاز ۵۲ تا ۷۰ به دست آورده‌اید نشان می‌دهد کارتان در آموختن از تجارب بسیار عالی است. شما کسی هستید که اجازه نمی‌دهید موانع، نوع نگاه شما را به خودتان تغییر دهند. اما همچنان باید به بهبود اعتمادبه‌نفستان ادامه دهید.

افزایش اعتمادبه‌نفس

مهم نیست در حال حاضر اعتمادبه‌نفستان در چه سطحی است، هر چه باشد می‌توان آن را بهبود بخشید. اعتمادبه‌نفس یکی از مهمترین معیارهای سلامت یا بهداشت روان است. ابتدا باید قبل از هرکس دیگری به خودتان و توانایی‌هایتان باور داشته باشید. بر اساس تئوری نقطه شروع بندورا ۴ منبع اصلی برای احساس اثرمندی وجود دارد:

  1. بهبود مهارت‌ها: کارهایی که در گذشته در آن‌ها موفق بوده‌اید.
  2. تجارب مشترک: دیدار با افرادی که در حرفه شما موفق بوده‌اند.
  3. بازخوردهای اجتماعی: شنیدن تعریف و تمجیدهای دیگران از توانایی‌هایمان.
  4. وضعیت روحی و روانی: مثبت اندیشی و مدیریت استرس‌های وارده.

سه مورد از این موارد (۱، ۲ و ۴) در کنترل خود شخص هستند و می‌شود آن‌ها را به دقت مورد بررسی قرار داد. درحالی‌که نمی‌توانیم دیگران را وادار کنیم درباره ما حرف‌های خوب و انرژی‌بخش بزنند (مورد ۳) اما می‌توانیم به کمک اعتمادبه‌نفسمان احتمال شنیدن چنین بازخوردهایی را افزایش دهیم. برای مطالعه بیشتر در زمینه افزایش اعتمادبه‌نفس به مقاله مرتبط با افزایش اعتمادبه‌نفس در مقابل دیگران مراجعه کنید.

در این مقاله درباره‌ی عزت‌نفس بخوانید.

منبع

سمیه قندهاری – گروه روانشناسی ستاره

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پژوهش