آسیب شناسیاختلالات روانیسبک زندگی

اختلال احتکار اطلاعات

جمع‌آوری بیمارگونه اطلاعات در هاردها و فلش‌مموری‌ها...

آیا تاکنون نام اختلال احتکار اطلاعات یا Information Hoarding Disorder را شنیده‌اید؟ با پیشرفت فناوری هاردها و حافظه‌هایی ساخته شدند که می‌توانند میلیون‌ها فایل را درون خود جای دهند. ظرفیت هاردها روزبه‌روز افزایش می‌یابد و در آینده‌ای نه چندان دور از ترابایت هم گذر خواهد کرد. شاید شما هم کسانی را دیده باشید که چندین هارد اکسترنال و فلش پر از اطلاعات و فایل داشته باشند و هرگز آن‌ها را خالی و با فایل‌های تازه جایگزین نکنند. این نوشته درباره‌ی چنین کسانی است.

اختلال احتکار اطلاعات یا Information Hoarding Disorder

اختلال احتکار اطلاعات یا Information Hoarding Disorder یکی از انواع اختلال احتکار است. افرادی که دچار اختلال احتکار اطلاعات هستند مقدار زیادی اطلاعات را درون هاردها یا فلش‌مموری‌ها و یا فضای ابری نگه‌داری می‌کنند بدون این‌که به بیش‌تر آن‌ها نیاز داشته باشند. کسانی که دچار این اختلال روانی هستند همیشه فایل‌های گوناگونی مانند آهنگ، فیلم، نرم‌افزار، پی‌دی‌اف و … را از دوستانشان یا اینترنت دریافت می‌کنند. نکته مهم این است که آن‌ها هرگز به دنبال آن فایل‌ها در هاردشان نمی‌گردند و بسیاری از آن‌ها فراموش می‌کنند که چنین فایل‌هایی در هاردشان هست.

کسانی که دچار اختلال احتکار اطلاعات هستند نمی‌توانند یک کیلوبایت از فایل‌هایی که دارند را هم پاک کنند. اگر بخشی از فایل‌های آن‌ها به‌طور ناخواسته پاک شود به‌شدت ناراحت، مضطرب و خشمگین می‌شوند. اختلال احتکار اطلاعات باعث آشفتگی روانی در فرد و مشکل در روابط میان فردی می‌شود. این اختلال روانی در عملکرد اجتماعی، خانوادگی و شغلی پیامدهای نامطلوبی به دنبال دارد.

اگر کسی را می‌شناسید که نشانه‌های اختلال احتکار اطلاعات را دارد به او پیشنهاد کنید با روان‌شناس درباره‌ی مشکلش گفت‌وگو کند. برای آگاهی بیش‌تر درباره‌ی نشانه‌ها و علائم اختلال احتکار اطلاعات، مقاله اختلال احتکار را بخوانید. اگر سوالی در این باره دارید آن را با متخصصین بهداشت روان در میان بگذارید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع

آقای روان‌شناس

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن

پژوهش